15.D./12.K. sotapäiväkirja 1941

Konekivääriryhmä tuliasemassaan

JR 57/12.komppanian sotapäiväkirja 1941.

Ikaalisten suojeluskuntapiirin kyläpäälliköiden lähettämät lähetit olivat toimittaneet YH-kutsut 18.6.-41 seudun reserviläisille, jotka määrättiin saapumaan kirkonkylän kansakoululle välittömästi kutsun saatuaan. Rykmentin 3. Konekiväärikomppania, joka 20.7. nimettiin 12. komppaniaksi, perustettiin Ikaalisisten Sk.-talolla. Peiteluku 6545. Sotapäiväkirjan numero 13288. Komppanian päällikkönä toimi luutn. Vegelius. (Sotapäiväkirjaa on pitänyt toimitusjoukkueen upseeri, joka on kulkenut komppanian takana, joskus etäälläkin varsinaisista konekiväärijoukkueista). Komppania kotiutettiin Ikaalisissa joulukuun alussa -41.

Perustamistoimet

17.6.
15,00 Saivat kyläpäälliköt , jotka asuvat kauppalan läheisyydessä, kutsun kauppalan S.K:n talolle. Täältä nämä miehet lähtivät järjestämään miehistön kokoontumis- ja majoituspaikkoja. Majoituspaikoiksi he valitsivat S.K.talon, Ikaalisten Yhteiskoulun, Rukoushuoneen ja Kirkonkylän Kansakoulun.

18.6.
6,00 Tällöin lähtivät lähetit viemään pitkin pitäjää oleville kyläpäälliköille kokoontumis -kutsukortit jaettavaksi miehille. Tämän jälkeen he jakoivat ne asianomaisille. Puolen päivän aikaan alkoivat miehet kokoontua kauppalaan, kullekin yksikölle määrättyyn majoituspaikkaan. Tämän K.K.Komppanian kokoontumispaikaksi oli määrätty Kirkonkylän kansakoulu.

19.6.
Tänään olivat miehet kokoontuneet jo melkein kaikki. Tänään jaettiin miehille varusteita ja osalle aseistustakin. Tänään ei muuten mitään erikoista ollutkaan muuta kun miehiä alkoi olla kauppalassa paljon ja myöskin naisväkeä oli kokoontunut paljon seuraamaan.

Kaupoissa kävi kovin virvoitusjuoma ja tupakkakauppa. Illalla oli taas kauppalassa hiljaista ja rauhallista, sillä miehet menivät majapaikkaansa ja suurin osa meni vielä koteihinsa nukkumaan.

20.6.
Tänään jatkettiin edellisen päivän toimia, siis aseiden ja varusteiden jakoa. Ruokailussa käytiin pikku Pappilan pihalla, jossa lotat tarjosivat maukasta ruokaa.

21.6.
Tänään oltiin liikkeellä aamulla klo 6,00:sta lähtien kohta reippaasti. Aamulla ensin viimeisteltiin varusteita ja kuormastoja. Klo 7,00 aikaan käytiin ruokailemassa, jonka jälkeen vähitellen ruvettiin järjestäytymään rivistöiksi lähtöä varten.

Marssille Parkanoon.

9,30 alkoikin sotilasrivistöjä virrata kauppalasta Parkanoa kohden. Miehet olivat yleensä iloisia ja hyväntuulisia. Ensimmäinen marssitauko oli Karhastenmäessä, toinen Hämylänkankaalla, kolmas Myllykartussa, josta jatkettiin matkaa Mansaniemeen, missä ruokailtiin ja lepäiltiin kolmisen tuntia.

Mansoniemestä kun lähdettiin, mentiin yhtämittaa pieniä taukoja lukuunottamatta Parkanoon Alaskylään, jossa yövyttiin taloissa ja osa miehistä kävi saunassakin, koska oli lauantai-ilta.

22.6.
Aamulla ensin juotiin aamuteetä. Tämän jälkeen valmistauduttiin marssimaan Parkanon asemalle.
7,00 Syötiin aamiainen.

13,00 Lähdettiin marssimaan asemaa kohti. Parkanon kirkonkylän ja aseman välillä tuli vastaamme suuret määrät parkanolaisia sivili-ihmisiä, jotka olivat saattaneet parkanolaisia asemalle.
15,15 Saavuttiin asemalle, jossa juna oli valmiina lastattavaksi. Lastaus alettiinkin kohdakkoin, kun oli kaikki rivistöt ja kuormastot päässeet perille.

Junamatka itärajalle.

20,39 Oli lastaus saatu suoritettua, jolloin junamme alkoi jyskytellä Haapamäkeä kohti.
Saavuttiin Haapamäen asemalle, jossa junamme seisoi puolisen tuntia, jonka aikana miehet kävivät asemaravintolassa nauttimassa virkkeitä, voileipiä ja korviketta.

23.6.
Saavuttiin Jyväskylän asemalle, missä taas viivyttiin noin 45 min.
Oli pysähdyspaikkana Pieksämäki, jossa oli sama ravintolan vilkas käyttö, kun muillakin isoilla asemilla, missä pysähdyttiin.
Kuljettiin Savonlinnan ohi, mutta siellä miehet nukku kaikki, joten ajasta ei ole tarkkaa tietoa. Junamme oli kyllä pysähtynyt siellä joksikin aikaa.

Purkaus ja marssi leirialueelle.

24.6.
4,50 Saavuttiin määräasemalle, joka oli Särkisalmi. Täällä alettiin vaunujen purkaus. Ilma oli tuulinen ja vähän satoikin silloin kun ruvettiin marssimaan asemalta. Matkaa lähdettiin tekemään kapeehkoa maantietä pitkin Simpeleelle päin. Tie, jota kuljettiin, oli metsäistä ja mäkistä.

9,00-10,00 Satoi kohtalaisesti, joten miehet kastuivat aikamoisesti. Päivemmällä taas alkoi aurinko paistaa, niinkuin juhannuspäivänä sopiikin. Pian kuivui miesten vaatteet ja kaikki oli taas ennallaan.

12,00 Oli saavuttu erään kauniin kukkulan reunalle, missä kuormastomme ajoi tien sivuun ja silloin avattiin kenttäkeittiön kansi, josta saatiin riisipuuroa, jota miehet söivät hyvällä ruokahalulla, vaikka puuro olikin tavallista vahvempaa. Kun puuro oli syöty lähdettiin heti taas marssimaan. Tie, jota kuljettiin, oli huonontunut ja mäet olivat tavallista suurempia.

Kuormastoja täytyi auttaa sekä ylä- että alamäessä. Erään mäen päällä saapui komppaniamme etupäähän auto, jossa oli useita upseereita, jotka panivat filmikameransa pärisemään ja niin päästiin filmiin koko komppania.

18,00 Saavuttiin erään vuoren reunaan, noin 2 km Simpeleen kirkolta. Tähän komppaniamme majoittui. Teltat laitettiin ja miehet olivat taas kuin kotonaan.
20,30 Saatiin ruoka ja sen jälkeen otettiin oikein levon kannalta, sillä kaikki olivat jonkin verran väsyneitä pitkän matkan ja marssin jälkeen. Näin sitten juhannuspäivä olikin kulunut iltaan.

25.6.
Kului koko päivä leirialueen kuntoon laittoon ja naamiointiin. Tiet myöskin tehtiin tänään leirialueelle kuntoon. Ruokailut oli niinkun rauhan aikana tavallisesti tapana on, siis aamutee klo 6,00, aamiainen klo 11,00 ja päivällinen klo 18,00.

Harjoitukset ja oppitunnit alkoivat

26.6.
Aamuteen jälkeen oppitunti K.K.Komppanian kokoonpanosta, jonka piti vänrikki Järvenpää. Loppupäivä oli maastossa harjoitusta. Aamupäivällä kulki alueen yli joitakin yksinäisiä lentokoneita, joita ei varmaan voitu todeta, oliko ne omia vai vihollisen.

27.6.
Alko kuten eilinenkin päivä. Joitakin lentokoneita lensi aamupäivällä kuten eilenkin.
8,10 Tuli komppanian lähetti, joka toi komppanian päällikkö luutn. Vegeliukselle tiedon, että komppania valmistautuu lähtöä varten. Komppanian päällikkö lähti heti pataljoonan esikuntaan tiedustelemaan minne komppaniamme joutuu lähtemään.

Sieltä hän saikin tiedon, että K.K.Komppania joutuu siirtymään rajalle etuvartioasemiin. Saatuaan tämän tiedon, lähti luutn. Vegelius lähettinsä korpr. Koiviston kanssa tiedustelemaan majoitus- sekä konekiväärien asemapaikkoja.

Siirtyminen etuvartioasemiin.

20,45 Sai komppania käskyn kokoontua lähtöä varten, jolloin teltat oli purettu ja kuormasto laitettu lähtökuntoon. Komppanian päällikkö lähti heti joukkueenjohtajien kanssa pyörillä edeltäpäin esittelemään heille uusia asemapaikkoja.

21,10 Olikin komppania marssivalmiina ja silloin myös lähdettiin liikkeelle. Komppanian vanhimmaksi jäi luutn. Pelanti, joka johti komppaniaa. Kuljettiin Särkisalmelta tulevaa tietä Simpeleen kirkonkylän ohi. Kirkolta noin kaksi kilometriä Parikkalaan päin, lähtivät joukkueet rajalinjalle heille määrättyihin asemapaikkoihinsa. Komppanian komentoryhmän ja toimitusjoukkueen teltat pystytettiin 200 m tien oikealle puolelle. Puolen yön aikaan olikin teltat valmiina, jolloin miehet painuivat levolle.

28.6.
Tänään miehet nousivat toiset siinä kahdeksan aikaan, sillä silloin oli aamutee valmista. Komppanian miehet ovat laittaneet asemia kuntoon ja leirialuettaan. Puolen päivän aikaan lensi viisi vihollisen tiedustelukonetta alueemme yli ja muuta lentotoimintaa ei esiintynyt. Muuten päivä kului kaikin puolin rauhallisesti, niinkuin ainakin lauvantaipäivälle sopii.

29.6.
6,20 Herättiin tykkien jysähdyksiin. Kuului nimittäin meidän lohkomme vasemmalta puolen jostakin edempää. Jysähdyksiä kuului puolen tunnin ajan harvakseltaan. Myöskin samalta suunnalta kuului aamuyön aikana jonkin kerran lyhyt kone- tai pikakiväärin sarja.

7,00 jälkeen ei taas kuulunut muuta, kun omien autojemme hurinaa. Aamu on kaunis ja käet vaan kukkuvat.
9,00 Tuli vihollisen puolelta näkyviimme 6 vihollisen lentokonetta, jotka hetken kierreltyään, alkoivat vasemmalta meistä tekemään syöksyjä ja samassa alkoi kuulua räjähdyksiä ja myöskin kuului konekiväärin ammuntaa, joka todennäköisesti oli lentokoneista. Tämä lentokoneiden toiminta kesti n. 20 minuuttia.
9,20 Lentokoneiden poistuttua, alkoi kuulua samalta suunnalta tykistön ammuntaa, joka oli ajoittain aika vilkastakin.

10,15 Loppui tämä erellä kerrottu tykistön ammunta. Puolen päivän aikaan taas alkoi kuulua joitakin tykinlaukauksia lohkoltamme vasemmalle. Lentokoneita lenteli iltapuolella päivää aina silloin tällöin, tavallisesti kolmen koneen ryhmissä.
21,40 Ampui vihollinen meidän komppaniamme alueelle lyhyehkön sarjan tykistöllään, arviolta n. 20 laukausta.

30.6.
Koko päivn oli erittäin hiljaista, ainakin näillä tienoilla. Jostakin erempää, iltapäivällä kuului vähäistä tykin ammuntaa. Muuta ei koko päivänä mainittavaa, sillä lentokoneitakaan ei näkynyt ollenkaan.

1.7.41
0,05 Alkoi aika vilkas tykistöammunta ryssän puolelta komppaniamme aluetta kohden. Kranaatteja putoili eri puolille majoitusaluetta. Muunmuassa oli suunnattu Simpeleen kirkkoa kohden. Kaksi kranaattia tuli aivan kirkon viereen noin 6 m seinästä. Nämä saivat kirkossa vaurioita aikaan. Ikkunat särkyivät siltä seinältä kaikki, jonkun verran viotti sirpaleet myöskin seinärappausta ja kattoa.

Myöskin kuoli kaksi tykistön hevosta kirkon takana olevalla pellolla. Molemmat hevoset kuolivat samasta kranaatista, joka tuli hevosista 3 metrin päähän. Ihmisvahinkoja ei kuuleman mukaan sattunut koko alueella, vaikka miehiä olikin paljon.

5,00 Kulki viisi vihollisen pommikonetta kolmen hävittäjän suojaamana, nämä pudottivat kolme pommia Koitsanlahden suunnalla. Vähän myöhemmin lensi taas Simpeleen kylän yli kuusi vihollisen pommikonetta kolmen hävittäjän kanssa, mutta pommeja ei pudotettu. Koko päivä kului rauhallisesti, ei kuulunut tykin ammuntaa eikä myöskään lentokoneita näkynyt.
9,00 jälkeen rupes ryssän tykistö ampumaa yksinäisiä laukauksia, mutta niitä ei tullut näille maille.

2.7.
1,00 Alkoi ryssä taas pommittaa Simpeleen aseman suuntaa yksittäisin laukauksin noin tunnin ajan.
5,00 Toistui taas tämä samallainen tykistöammunta.
10,20 Lensi kolme ryssän pommikonetta Suomen puolelta paluumatkalta Simpeleen kylän ylitse, joita vastaan avasi ilmatorjunta tykistötulen, mutta tuloksitta nytkin. Keskipäivä kului rauhallisesti.

18,35 Tuli rajan yli seitsemän ryssän pommikonetta, jotka suuntasivat kulkunsa Simpeleen paperitehdasta kohden. Kun pääsivät tehdasalueen ylle purottivat pommeja 10-15 kappaletta. Nämä saivat aikaan yhden tulipalon, muista mahdollisista vaurioista ei ole vielä tietoa.

It.tykit avasivat tulen koneita vastaan, mutta vasta koneiden perään, siis mielestämme liian myöhään. Tämän jälkeen näkyi vielä useita koneita, mutta eivät tulleet lähelle tätä paikkaa. Edellä kerrotussa pommituksessa sai surmansa kuuleman mukaan 3 sotilasta, 2 haavoittui vaikeasti ja 4 lievemmin. Ilta ja yö kului rauhallisesti.

3.7.
7,20 Tuli taas 6 vihollisen pommikonetta Simpeleen yläpuolelle. Nämä pudottivat muutamia pommeja, mutta ei ole vielä mitään tietoa, tuliko nyt vaurioita. It.tykistö avasi tulen koneita kohden. Yksi kone sai ehkä osuman, sillä se irtautui muodostelmasta ja lensi omalle puolelle suoraan.

Koko päivä kului rauhallisesti, joskus lensi lentokone kauempana, joista toiset ehkä omia. Tykin jysähdys myöskin kuului silloin tällöin, mutta nekin hyvin kaukaa.

4.7.
Tänään ei koko päivänä muuta erikoista, paitsi lentotoiminta oli vilkasta koko päivän. Aina oli lentokoneen surinaa kuuluvilla. Koneet olivat kaikki tiedustelumatkalla, sillä pommikoneita ei näkynyt koko päivänä, kun muutama, mutta nämäkään eivät pudottaneet pommeja, ainakaan tälle alueelle. Tiedustelukoneet kiertelivät enimmäkseen rajalinjan yläpuolella.

5.7.
Kohta ensimmäisillä minuuteilla alkoi vihollinen ampua tykistöllään. Se alkoi vasemmalta ja pommitti koko alueemme oikealle. Myöskin oli maalina Simpeleen kirkko. Kirkkoa kohti se ampui 5-6 laukausta, mutta huonoin tuloksin, sillä jokainen kranaatti meni ylitte. Tämä ammunta kesti vähän yli tunnin ajan. Päivä kului rauhallisesti, joitakin lentokoneita näkyi.

6.7.
Alkoi, kuten monet muutkin päivät vihollisen tykistön ammuntaan. Nytkin vihollinen ampui vaan harvoja yksinäisiä laukauksia. Päivällä oli hiljaista taas, kolme-neljä lentokonetta näkyi koko päivänä. Oma tykistö aamulla joitakin laukauksia.

7.7.
Ampui vihollisen tykistö kohta ensimmäisillä minuuteilla pitkin linjaamme yksityisiä laukauksia. Oma tykistö on ampunut aamupäivän aina silloin tällöin. Päivä kului rauhallisesti. Alkoi vielä iltapuolella taivas käydä pilveen ja vähitellen tuli sade, joka kesti iltamyöhään, tosin sade oli hiljaista, mutta kovan tuulen kanssa ne estivät lentotoiminnan.
21,00 Ampui vihollinen muutamia laukauksia tykillä.

8.7.
4,00 Alkoi taaskin vihollinen häiritä yörauhaa tykistöammunnallaan, mutta vaan lyhyen ajan. Myöskin lentokoneita lensi samaan aikaan ylitsemme. Koko päivä oli lentotoiminta vilkasta. Koneista, joita lensi, oli todennäköisesti omia suurin osa.
16,00 Kävi pataljoonasta vänr. Väre komppaniamme toimistossa ilmoittamassa komppanianpäällikölle, että tulee siirto.

Komppania siirtyi uuteen asemaan.

19,30 Lähtikin komppania marssille uuteen paikkaan, joka oli Simpeleen kylän itäpuolella olevan Kangaskosken seuduilla. Tänne muutti komppaniamme kaikki muut joukkueet paitsi I joukkue pääsi huilaamaan. Pataljoona muutti myöskin yhdeksättä komppaniaa lukuunottamatta joka jäi vielä entiselle paikalleen.
22,00 Oli komppania saapunut perille.

9.7.
Koko päivä on kulunut rauhallisesti. Joitakin lentokoneita on lennellyt, mutta nekin todennäköisesti omia. Aamupäivällä tuli vihollisen puolelta yksi ryssän sotilas meidän puolelle ja toi vielä tullessaan yhden pikakiväärin ja lippaita. Mies oli nuori, noin 20 vuotias. Vaatteet hänellä oli kovin likaiset, muuten hän oli iloinen ja tyytyväinen, kun häntä kohdeltiin hyvin. Illalla vihollinen ampui tykillään joitakin laukauksia.

10.7.
Koko päivä kului ihan rauhallisesti, paitsi iltapäivällä joku tykinlaukaus vihollisen taholta. Oma tykistö ampui illalla hetken aikaa vähän eripuolilta. Myös kävi yksi oma tykki ihan lähellä rajaa ampumassa ryssän näkötornia, mutta ei osunut niin, että olisi laitos kaatunut. Puolenyön aikaan vietiin samaan tehtävään ilmatorjuntatykki. Tämä kun hetken ampui, torni syttyi palamaan ja niin tuli selvä.

11.7.
Koko päivä kului aamusta iltaan rauhallisesti, lukuunottamatta joitakin vihollisen tykinlaukauksia.

Jalkaväki hyökkää

12.7.
3,30 Antoi ryssä aikasen herätyksen. Tällöin nimittäin rupesi ampumaan tykillä majapaikkoihimme. Yhden talon se sai palamaan, jossa asui Hämeenkyrön miehiä, mutta vahinkoja ei sattunut kellekään. Meidänkin komppanian toimistoa tuli lähelle. Sirpaleita tuli lasista läpitte, mutta ei osunut ketään. Päivä kului rauhallisesti iltaan.

17,48 Alkoi oma tykistö valmistella hyökkäystä, tätä kesti 22 minuuttia. Tämän jälkeen heti alkoi jalkaväen hyökkäys. Vihollinen vastasi tuleen yhdellä raskaalla patterilla ja muutamalla kranaatinheittimellä. Hyökkäys onnistui saatujen tietojen mukaan hyvin. Joitakin haavoittuneita tuotiin iltayön kuluessa.

13.7.
Hyökkäys jatkui koko yön. Tykistö tuki aina välillä hyökkäystä. Myöskin ryssä ampui jostain kaukaa tykillä joitakin harvoja laukauksia. Hyökkäyksen aikana jäi haavoittuneena kersantti Liitiä ryssän puolelle. Alik. Tarna haavoittui lievemmin reisilihakseen. Samoin stm. Kiviharju jäi vihollisen puolelle haavoittuneena.

Joukkueet alistettiin III pataljoonan komppanioille.

Hyökkäyksessä on vihollinen tehnyt kovaa vastarintaa. Siis hyökkäyksemme ei ole onnistunut suunnitelmien mukaisesti. Joukkueemme on jaettu komppanioille seuraavasti: I joukkue on alistettu 9.komppanialle, II joukkue 7.komppanialle ja III joukkue 8.komppanialle.

14.7.
Koko päivä kului taaskin rintamalla samoissa merkeissä, kuin erellinenkin päivä, mutta nyt ei erikoisemmin hyökätty. Päivän aikana kävi vihollisen lentäjät kolmesti tällä puolen. Nämä purottivat metsiin palopommeja. Yksi kulon alku syttyi, mutta tämä saatiin heti alkuunsa sammumaan.

Myöskin ampuivat lentäjät konekivääreillä, joilla saivat muutamia haavoittuneita, mutta ei meidän komppaniasta haavoittunut ketään. Päivän aikana auttoi tykistö useita kertoja jalkaväen toimia.

15.7.
Aamulla oli taas vihollisen lentokoneet liikkeellä. Nämä kierteli ja haki tykistöpattereita, niinkuin erellisinäkin päivinä. Myöskin tulittivat konekivääreillä, missä vaan liikettä havaitsivat. Päivä kului kuten eilinenkin, siis rintamalinjalla aina pieniä partiokahakoita.

Illalla vihollinen ampui tykillä jonkun aikaa eripuolille. Tässä sai komppaniamme kolme hevosta osuman, joista yksi kuoli. Yö kului rauhallisesti. Tuuli kääntyi päivän kuluessa pohjoiseen, josta syystä ilma muuttui viileäksi. Yöllä vähän satoikin.

16.7.
Koko päivä kului rauhallisesti, lukuunottamatta vähäistä molemminpuolista tykistötoimintaa. Iltayöstä vihollinen taas ampui tykillään jonkun aikaa saamatta aikaan mitään vahinkoa, paitsi … haavoittui lievästi sirpaleesta.

17.7.
3,30 Alkoi vihollinen tykistöllään ampua, tätä kesti puolisen tuntia. Koko päivä kului oikein rauhallisesti, ei ollut ilmatoimintaa sen paremmin kuin muutakaan. Samoin yö kului rauhallisesti.

18.7.
Aamulla aikaisin oli liikkeellä lentokoneita, mutta nämä olivat omia, koska lensivät vihollisen puolelle ja siellä alkoi niitä it.aseet ampumaan. Myöskin hetken kuluttua kuului voimakkaita räjähdyksiä. Päivä kului rauhallisesti. Illalla alkoi kuulua kiivasta kk- ja kivääriammuntaa. Myöskin kranaatinheittimellä vihollinen ampui aika kiivaasti. Tykistöt ampuivat kans molemmin puolin. Loppuyö kului rauhallisesti.

19.7.
Aamulla lensi pari vihollisen konetta, kaksi eri kertaa. Ilmatorjunta ampui näitä kiivaasti, mutta koneet jatkoivat vaan matkaansa. Koneista ei ammuttu eikä pudotettu pommia tälläkertaa. Päivä oli hiljaista, niin kuin tavallista. Illalla taas alkoi vihollisen tykistö ampua niinkuin ennenkin, jota kesti tunnin ajan, mutta mitään vaurioita ei koitunut ainakaan meidän komppanialle.

20.7.
Aamuyöstä ampui taas ryssä joitakin kertoja tykillä. Vihollisen lentokoneita lensi aamulla pari kappaletta tiedustelutarkoituksessa, koska eivät muuta tehneet. Päivä kului taaskin erikoisen rauhallisesti. Samoin yö, sillä tänä iltana ei ryssä ampunut yhtään laukausta tykillä, niinkuin tavallisesti sen tapana on ollut.

21.7.
Tämäkin päivä kului taaskin rauhallisesti. Koko päivänä ei mitään erikoista. Illalla joitakin kranaatteja ryssä ampui tälle puolen. Niistäkin suuren osan vaan kranaatinheittimellä etumaastoon.

22.7.
Samoin, kuin eilinenkin päivä oli tänäänkin rauhallista. Illalla ja yöllä vihollinen, kuten tavallista ampui tykillä muutamia laukauksia.

23.7.
Aamusti ei mitään mainittavaa.
9,30 Ampui oma tykistö muutamia kivaita sarjoja. Tähän vihollinen vastasi joillakin harvoilla laukauksilla. Päivän aikana oma tykistö ampui useita sarjoja. Myöskin joitakin harvoja kertoja kuultiin vihollisen kranaattien räjähtävän, jotka oli tarkoitettu tykistöllemme. Yö kului rauhallisesti.

24.7.
Koko päivän ollut rauhallista. Sotilaat tekivät heinää aivan raja-alueen läheisyydessä. Illalla taaskin vihollinen ampui joitakin kranaatteja, muuten ei erikoista.

25.7.
Samoin kuin edellinenkin päivä, oli tänään hiljasta, lukuunottamatta joitakin tykinlaukauksia molemmin puolin.

Komppania vetäytyi lepoasemiin

26.7.
Aamuyöstä vihollinen ampui joitakin kranaatteja alueellemme. Muuten päivä ollut rauhallinen.
11,00 Kokoontui komppania keittiön luo siirtoa varten. Tässä ruokailtiin ja joukkueitten miehet lepäilivät.
13,00 Lähti komppania marssimaan uudelle majoituspaikalle, majoituspaikaksi oli pataljoonallemme valittu Silamusjärven eteläranta.

Paikka on korkeeta kallioista maastoa, siis leiripaikaksi näin kesällä sopiva.
15,00 Alkoi komppaniamme olla majapaikassaan Täällä miehet ensin kävivät järvellä pesulla, sitten vasta laitettiin teltat pystöön. Sen jälkeen ruokailtiin ja näin oli taas kotiuduttu uuteen majoitusalueeseen.

27.7.
Oli komppaniamme edelleen lepäämässä. Päivän aikana oli palvelusta. Aseiden käyttöä ja käsittelyä.

28.7.
Samoin kuin edellisenäkin päivänä. Ei mitään erikoista.

29.7.
Ei tänäänkään mitään erikoista.
20,00 Oli yhteinen iltahartaus koko pataljoonalla. Ennen hartauden alkua piti pataljoonan komentaja lyhyen puheen. Tässä puheessaan hän kiitti koko pataljoonaa ja erikseen eri yksiköitä aikaisemmin käydyn hyökkäyksen aikana suoritetuista tehtävistä.

Valmistautuminen hyökkäykseen

30.7.
Koko päivä taaskin, ei mitään erikoista. Komppanialle jaettiin varusteita.
19,00 Oli pataljoonan komentajan puhuttelussa komppanioiden päälliköt.
23,40 Palasi komppanianpäällikkö yllämainitusta puhuttelusta. Heti tultuaan hän kutsui luokseen joukkueiden johtajat. Tällöin hän ilmoitti, että koko pataljoona lähtee aamulla klo 5,00 liikkeelle, kohti rintamalinjaa, josta myöhemmin alkaa hyökkäys. Myöskin hän selosti kartalta tehtävät. Tämän jälkeen lähtivät kaikin nukkumaan.

31.7.
4,30 Oli komppanialla herätys ja tämän jälkeen heti kuivan muonan jako kahdeksi päiväksi.
5,00 Lähti komppania marssimaan sille määrätylle paikkaa kohden etumaastoon. Toimitusjoukkue jäi vielä osittain majoituspaikalle.

12,10 Alkoi tykistövalmistelu kuulua. Samaan aikaan kuului tykin ammuntaa molemmin puolin yhtenä jylinänä. Tämä kesti aika kiivaana toista tuntia. Myöskin aina silloin tällöin antoi tykistö kiivaita keskityksiä jalkaväen tueksi. Vihollinen vastasi tykkituleen vähän toissatalveen verrattuna
Klo 12,30 hyökkäsi jalkaväki, joka jatkuu edelleen. Illalla saimme tietää, että komppaniallamme ei ollut vielä tappioita.

1.8.41
Aamupäivällä kuulimme, että eteneminen on jatkunut hyvin.
17,00 Siirtyi komppaniamme toimitusjoukkue ja kuormasto rautatien ja Viipurin maantien väliseen metsään. Illalla taas saatiin tietoja etulinjalta. Siellä oli pataljoona edennyt jo kymmenen kilometriä. Tappioita ei nytkään ollut tullut. Vihollisen vastarinta oli ollut kaistallamme heikkoa. Ruuan vienti oli vaikeaa.

2.8.
Hyökkäys jatkuu edelleen. Pataljoonamme eteni niin paljon, että saavutti jo pisteen 103 ja aina Karjalan Työlaitokselle menevän tien. Tieltä kumminkin vetäytyivät takaisin kukkulalle 103. Tiellä oli vastassa vihollisella hyökkäysvaunuja, jotka ampuivat tykeillään ym.

Päivän tappioina on virallisesti ilmoitettu haavoittuneina: Korpr. Ahvenlampi Kalle, stm. Kasittula Aleksi ja stm. Jyrä Matti. Kaatuneina: stm. Raiskio Valto. Muonitus oli raskas ja vaikea pitkän matkan ja tiettömän korpi- ja vuorisen maaston takia.

3.8.
Tänään taas alkoi joukkomme hyökätä kiilan vasenta sivustaa vasten. Virallisen tappioilmoituksen mukaan on komppaniastamme haavoittunut alik. Kuuri Leo ja kaatunut stm. Luomaniemi Kalle, stm. Haavisto Eino ja haavoittui stm. Koskela Oiva. Suurin osa tappioista tuli kranaatinsiruista. Tänään myöskin kaatui stm. Ketola Arvo.

4.8.
Tänään oli komppaniamme samassa paikassa kun eilenkin. Muuten ei mitään erikoista. Tappioita oli tänäänkin, haavoittui stm. Lahti Anselm ja stm. Lampinen Eino. Jälestäpäin saatujen tietojen mukaan haavoittui 2.8. vielä edellä mainittujen lisäksi stm. Mäensivu Viljo, stm. Taivalmäki Lauri ja stm. Helmijoki Edvard.

5.8.
Kaatui stm. Koivisto Alfred, muita tappioita ei ollut tänään. Komppania oli samoilla seuduilla edelleen. Joitakin sairaita ja hermostuneita miehiä oli liikkeellä. Toiset niistä oli saanut lääkäriltä vapaata päivän ja kaksi. Toiset taas piilottelivat ilman lupaa.

6.8.
Tänään ei vielä muonareisun aikaan, siis aamupäivällä ollut mitään tappioita. Komppaniamme oli ollut yön aikana kiivaassa taistelussa vihollisen kanssa. Vihollinen oli nimittäin yrittänyt murtautua motista pois, mutta yritys torjuttiin.

Komppania Kokkolanjoella.

7.8.
Tänään joukkomme etenivät kohti Hiitolaa. Tappioita ei ollut tänäänkään ollenkaan.
16,00 Lähti toimitusjoukkue liikkeelle kohti komppaniaamme.
18,30 Saavuttiin Kokkolanjoen rannalle Syrjäkoskelle, missä yövyttiin. Tässä koskella oli ryssä räjäyttänyt sillan. Pioneerit laittoivat sillan kuntoon, josta jo aettiin ylitse klo 20,00 aikaan.

8.8.
3,15 Oli herätys, jonka jälkeen purettiin teltat ja laitettiin kuormasto kuntoon.
4,00 Lähdettiin taas liikkeelle. Kulettiin noin kymmenisen kilometriä, jonka jälkeen ruokailtiin ja myöskin vietiin komppanialle ruokaa. Tälle samalle paikalle pystytettiin teltat ja yövyttiin myöskin tässä. Tappioita ei komppaniallamme ollut.

9.8.
4,00 Aamulla vietiin ruokaa komppanialle. Komppania oli silloin Elisenvaaran ja Kurkijoen tiehaarassa. Tästä komppania taas lähti etenemään Laatokkaa kohti.
14,00 Lähti taas komppanian kuormasto liikkeelle, komppanian perässä.

17,00 Saavuttiin paikkaan, joka on Elisenvaaran ja Alhon asemien välissä viitisen kilometriä radasta Laatokkaan päin. Tässä yövyttiin. Komppanialle vietiin ruokaa illalla. Komppania oli silloin noin 7-8 km päässä, siis hyvin lähellä Laatokkaa.

10.8.
6,00 Lähti kenttäkeittiöt viemään komppanian miehille ruokaa. Silloin oli komppania Elisenvaaran ja Kurkijoen välimailla. Eteneminen jatkui. Perääntyvää vihollista aettiin takaa. Tappioita ei tänäänkään ollut. Illalla yöpyi komppania Kurkijoen lähelle.

11.8.
Komppania oli vielä samassa paikassa. Toimitusjoukkue lähti kans komppanian majoituspaikalle.
16,00 Oltiin perillä, noin 2 km Kurkijoelta Otsanlahteen päin. Tässä paikassa koko komppania lepäili koko päivän ja myöskin tässä yövyttiin. Tämä paikka on Kurkijoen pappilan mäki, jossa on ollut kaksi pappilaa. Molemmat on ryssä polttanut lähtiessään. Tämä päivä oli siis täydellistä lepoa koko komppanialle.

12.8.
Tänään oli aamupäivän komppania vielä tässä majoituspaikassa.
12,00 Lähti komppania taas liikkeelle, paitsi toimitusjoukkue. Komppania oli reservissä Kurkijoen kirkonkylässä josta se kumminkin palasi illalla takaisin majoituspaikalle. Toinen joukkue kumminkin jäi matkalle. Nämä jäi puhdistamaan erästä Laatokan saarta ja niemeä ryssistä.

13.8.
Komppaniamme oli edelleen samallaisesti kuin eilen illallakin.
12,30 Lähti taas ensimmäinen joukkue liikkeelle, mutta ei ole vielä tietoa, minne.
16,00 Siirtyi koko komppania, paitsi toimistohenkilökunta jäi vielä tähän pappilanmäelle. Komppanian majoituspaikaksi tuli..

14.8.
Tilanne oli ennallaan, komppania oli edelleen samassa paikassa. Mitään varsinaisia sotatoimia ei komppanialla ollut. Oli vaan vartiointi- ja varmistustehtäviä.

15.8.
Samoin, kuin eilenkin, ei mitään erikoista. Kaikki oli entisillä paikoillaan. Komppania oli siis edelleen puhdistamassa Korpisaari-nimistä saarta. Täällä vihollinen oli hyvissä kallio asemissaan ja teki sitkeää vastarintaa, joten eteneminen eristyi hitaasti.

16.8.
Tänään jatkui sama tehtävä komppaniallamme. Vihollinen ampui yön aikana kiivaasti tykistöllään. Tämä aiheutti komppaniallemme kolmen hevosen menetyksen kuolleina ja yhden haavoittuneena. Muita menetyksiä ei ollut, paitsi yhdet rattaat myöskin särkyi.

17.8.
Samoin kuin edellisenäkin päivänä oli komppaniallamme sama tehtävä. Menetyksiä ei ollut tänään mitään.

18.8.
Tämäkin päivä kului taas samallaisesti, kuin edellisetkin. Ei mitään erikoista. Kaikki oli samoilla paikoilla, kun ennenkin. Sotamies Kivistö Reino haavoittui.

19.8.
Päivä kului rauhallisesti. Ei koko päivänä mitään mainittavaa.
21,00 Laitettiin kuormasto lähtökuntoon.
22,45 Lähti komppanian toimitusjoukkueen toimisto liikkeelle ja mentiin töpinän luo. Täältä komppanian kuormasto jatkoi matkaa Hiitolaa kohden. Alik. Kaskinen V haavoittui.

Komppania Hiitolan Asemakylässä

20.8.
7,00 Saavuttiin Hiitolan Asemakylään. Täällä majoituttiin Käkisalmen radan vieressä olevaan metsikköön. Tässä miehet kävivät saunassa ja pesivät pyykkiään. Tänään saatiin myöskin tieto sairaalasta, että stm. Kivistö Reino oli kuollut saamiinsa haavoihin.

21.8.
Aamupäivä kului taas varusteiden ja aseiden kunnostamiseen.
9,45 Oli koko pataljoona koolla rykmentikomentajan tarkastusta varten. Samassa tilaisuudessa eversti myöskin jakoi kunniamerkkejä. Päivällä tuli tieto pataljoonasta, että komppania valmistautuu lähtöä varten.
22,45 Lähti komppanian kuormasto liikkeelle.

Matkalla Vuoksen varrelle.

22.8.
Koko päivä jatkettiin marssia. Kuljettiin Hiitolan kirkonkylä – Kaukola – Matikkala – Räisälä ja pysähdyttiin Pyhäjärvellä Myllypellon kylässä. Tähän yövyttiin. Matkalla oli kahden tunnin tauko Matikkalassa, jossa ruokailtiin. Kaksi muuta lyhyttä pysähdystä oli.

23.8.
8,00 Lähti joukkueiden hevoset ja muona-ajoneuvot tavoittamaan komppaniaa. Nämä olivat noin neljä kilometriä kuormaston majapaikasta Pyhäjärvelle päin. Sinne miehet tuotiin autoilla eilen illalla. Täältä lähti komppania jatkamaan matkaa, johon myöskin loppu kuormasto liittyi. Matkan suuntana oli Taipaleenjoki. Illalla saavuttiin Lohijoelle missä majauduttiin.

24.8.
Tänään koko päivä majailtiin tässä Laatokan rannalla. Tämä koko päivä käytettiin lepäilyyn ja varusteiden kunnostamiseen.

25.8.
8,00 Lähdettiin marssille takaisin päin, tultiin Pitkäpään kylään Yläjärven rannalle. Tässä pystytettiin teltat ja leiriydyttiin.

26.8.
Lähdettiin matkalle Kiviniemen suuntaan. Matkaa jatkettiin Vuoksen yli Rautua kohden. Matka kesti 9 päivää. Matkan aikana ei isompia pysähtymisiä ollut.

Sotapäiväkirjassa tauko

27.8. – 3.9.-41 välisenä aikana komppania siirtyi yli Vuoksen ja eteni kohti vanhaa valtakunnan rajaa.
27.8. pataljoona marssi Tiituan kylään.
28.8. pataljoona Sikosaaren maastoon.
29.8. valmistautuminen autokuljetukseen.
30.8. autokuljetus yli Vuoksen Äyräpään siltojen kautta.
31.8. 12. komppania Pasurin maastossa. Joukkueet alistettiin komppanioille.
1.9. komppania jatkoi etenemistään muiden mukana.
2.9. saavuttiin vanhalle rajalle, joka paikoittain ylitettiin.
3.9. käsky rykmentistä valmistautua seuraavana aamuna marssille yli rajan Likolammin maastoon.

Joukot yli rajan

4.9.
Saavuttiin Raudun pitäjän Raasulin kylään. Tästä edettiin Raasulin radan suunnassa vanhan rajan yli.

5.9.
Saavuttiin n. 4 km rajan yli kahden järven väliselle kannakselle. Tässä oltiin 2 päivää. Tässä suunnassa oli vihollisella lujia petooni linnakkeita.

11.9.
Siirryttiin Lempaalan kirkon läheisyyteen. Tässä majoituttiin metsikköön kirkkoaukean laitaan.

13.-14.9.
Oltiin edelleen tässä samassa paikassa. Mitään erikoista ei näinä päivinä.

15.9.
Edelleen ollaan samassa majoituspaikassa. Tänään ilmoittautui sairaaksi alik. Uljas Esko ja Helin Yrjö. Edellisen oli jalka venähtänyt ja jälkimäisen ihottumaa.

16.9.
Aamulla siirtyi komppanian komentopaikka ja kuormasto kokonaisuudessaan pataljoonan komentopaikan läheisyyteen.
10,30 Vihollisen lentokoneet, lukumäärältään 6-7 saapuivat kuten kahtena edellisenäkin päivänä tavanmukaiselle kierrokselleen pataljoonamme lohkon yläpuolelle, pudottaen pieniä pommeja ja tulittaen konekivääreillä saamatta kuitenkaan mitään vahinkoja aikaan. Omat it.aseemme olivat toiminnassa, mutta varmaa osumaa ei liene tullut.

Sää oli aamulla kirkas, muuttuen sitten pilviseksi ja päivällä ja iltapäivällä satoikin jonkun verran.
K.K.joukkueet ovat lohkollamme olleet alistettuina siten, että I joukkue on ollut Viisjoen varrella 11.komppanian mukana, III joukkue Kapujärven pohjoispäässä ja länsireunassa, ja II joukkue Lempaalan kirkolta runsaan kilometrin etelään olevalla kukkulalla. II ja III joukkueen mukana oli ensin 9.komppania ja tällä hetkellä 10.komppania.

Näin tämäkin komppania on päässyt tavoitteeseen ja aloittelee asemasotaansa. Seuraavassa vain otteita merkittävimmistä tapahtumista loppuvuoden ajalta.

Asemasotaa

19.9. Kahakka vihollisen hyökätessä linjojemme läpi Lempaalan kirkolle tulevan maantien suunnassa, päästen Viisjoen sillalle saakka. Saartouhan takia joutuivat II joukkue ja samoin 10. komppania vetäytymään. II joukkue menetti 2 konekivääriä, sekä III joukkue kaatuneena stm. Kuusiniemi Arvon. Vapaaehtoisjoukko karkoitti ja takaa-ajoi ryssät noin 2 km:n päähän omalle puolelleen, jossa ne asettuivat asemiinsa.

29.9 Pataljoonan komentaja jakoi vapaudenmitaleja. Divisioonan komentaja kävi illalla pataljoonan alueella ja kävi m.m. kk.komppanian komentokorsussa.
12.10. sotapäiväkirja päättyy. Alkaa spk n:o 13289.
28.10. Nuoriin ikäluokkiin kuuluvia lähti 31 miestä uuteen sijoituspaikkaansa.
30.10 Täydennyksenä saapui 18 miestä.

Komppania muutti Korleen kylään.

31.10. Täydennysmiehiä saapui lisää 34. Komppania lähti Lempaalasta Myllynotkon – Sirkiänsaaren kautta Korleen kylään. Toimisto sijoitettiin taloon. Hevosille on tallit.
3.11. Korsujen rakentaminen alkoi. Komppania alistetaan II pataljoonaan.
6.11. Komppania asettui asemiin Tervakattila – Susisaari lohkolle.
19.11. Komppania siirtyi takaisin Korleeseen, alistussuhde II pataljoonaan loppui.

Kotiuttamistoimet

Rykmentin komentajan puhuttelu, joka koski III/JR57 kotiuttamista. Komppanian päälliköille jaettiin kotiuttamiskäskyt.
20.11. Komppaniassa ryhdyttiin varusteiden kunnostamiseen ja luovutukseen käskyn mukaisesti.
22.11. Pataljoonan komentajan puhuttelu, koski yksiköiden kotiuttamista. Lähtö Valkjärvelle määrättiin alkavaksi 26.11. klo 6,00. Kaksi konekivääriä ampumakuntoon ilmatorjuntaa varten, muut puhdistetaan ja rasvataan. Rykmentin komentajan tarkastus 25.11. klo 15.00.
26.11. Klo 15,00 rykm. komentajan tarkastus. Eversti mainitsi kiitokset kotiutuvalle pataljoonalle.

27.11. klo 6,00 alkoi marssi Valkjärvelle. Majoittuminen Mustajärven maastossa 15,30.
28.11. Klo 6,00 marssi jatkui. Valkjärvelle saavuttiin 10,30. Ruokailu ja kuormaus junaan. Lähtö 16,00. Viipuriin saavuttiin 19 aikaan. Kouvolassa ruokailtiin 23 aikaan. Matka jatkuu edelleen…
29.11. Tampereelle saavuttiin klo 20 aikaan ja 21,30 jatkettiin matkaa Haapamäelle, johon saavuttiin23,10 aikaan, josta matka jatkui klo 1,30.

30.11. Parkanoon saavuttiin klo 6,00. Siellä oli vastassa torvisoittokunta, joka soitteli useita kappaleita. Pohjois-Satakunnan sk-piirin komentaja kiitteli pataljoonan upseereita ja komppanian päälliköiden välityksellä miehistöä. Välittömästi purkaus aloitettiin autoihin ja meidän komppaniamme oli valmiina klo 8,30. Ikaalisiin saavuttiin klo 10 ajoissa ja majoituttiin kansakouluun. Ikaalisten lotat tarjosivat kahvin Skn talossa klo 15,00. Klo 18,00 näytettiin elokuvia ja klo 19,30 oltiin saunassa.

1.12. Komppania kokoontui kirkkoon lähtöön. Oltiin kirkossa ja kunnianosoituksella sankarihaudoilla, sekä pataljoonan komentajan katselmus.
2.12. Alettiin luovuttaa varusteita, alusvaatteet, selkäreput, leipälaukut, manttelit, kypärät y.m. Varastoon luovutettiin kaasunsuojeluvälineet, samoin myös pioneerivälineet.
3.12. Luovutettiin varastolle aseet ja suurin osa varusesineitä.

4.12. Luovutettiin loput varusteista varastoon. Klo 15 komppania kokoontui pataljoonan komentajan lähtötarkastukseen yhteiskoululle ja sieltä palattua jaettiin sotilaspassit miehistölle, tämän jälkeen ikaalislaiset lähtivät kotiinsa ja vieraspaikkakuntalaiset aina sen mukaan kun kuljetukset saatiin järjestettyä.

Kirjoittanut Aulis Kallio

Synt. 1939, kansakoulu, ammattikoulu ja tekninen koulu. Elämänura rakentajana 1960 - 2010. Eläkkeelle 2010, harrastuksina historian tutkiminen, rakentaminen ja kirjoittaminen viimeiset kymmenen vuotta. Tuotoksina mm. syntymäkyläni syntyhistoriaa käsittelevän kirjan julkaisu, omien, sekä esivanhempieni muistelmien kirjoitus ja julkaisu omakustanteena, sukututkimus.