15. div. sotapäiväkirjat 23.6.-41, juhannusaatto, matkalla rajalle.

Raskasta tykistöä liikeellä Pyhäjärven tiellä.

Sotapäiväkirjat 23.6.-41, maanantai ja juhannusaatto:

Miehistön, hevosten, rattaiden, ”soppatykkien” ja kolonnien muiden varusteiden, sekä aseiden ja ammusten kuormaukset oli suoritettu, jonka jälkeen 15. divisioonan yksikköjen junakuljetukset kohti itärajaa voivat alkaa.
JR 15 pääsi lähtemään kuudella junalla jo aamupäivällä, pääosa JR 36:n yksiköistä lähti matkaan iltapäivän ja illan aikana, JR 57 osillaan saapui jo Särkisalmen asemalle.


Matkalla itään. SA-kuva.

15. Divisioona

15. Divisioona, huoltokeskus, Tsto IV:
13,45 Saapuminen Putikkoon. Tsto IV majoittui Auvisen liikerakennukseen aseman lähellä. Muut os.3:n tstot siirtyivät Melkoniemen kansakoululle Haapalahteen, (Simpeleenjärven länsipuolelle). Suunniteltu alustavasti huoltomuodostelmien sijoitus Ruhvana – Vuoriniemen maastoon.

Jalkaväkirykmentti 15

JR 15, II Pataljoona:
Klo 1,12 lähti juna liikkeelle. Asemalle oli kertynyt suuri joukko lähtevien omaisia ja muuta yleisöä saattojoukoksi. Mieliala oli reipas niin lähtijöillä kuin saattajillakin.
Yö kului rauhallisesti matkan jatkuessa. Aamulla oltiin Parkanossa, jossa juotiin aamutee. Matka jatkui edelleen ja Haapamäellä juna seisoi noin tunnin ajan, jolloin oli tilaisuus käydä asemaravintolassa nauttimassa ”korviketta” ym. virvokkeita.

-Seuraava pysähdyspaikka oli Asunta, jossa suoritettiin ruokailu. Jyväskylään saavuttiin n. klo 16 ajoissa ja siellä junan seisoessa n, 6 tuntia, järjestettiin miehistölle tilaisuus käydä katsomassa kaupunkia, joka suurimmalle osalle oli ennennäkemätön. Ruokailu suoritettiin myös Jyväskylässä. Täältä matka jatkui edelleen.

JR 15, III Patl:
Klo 0,30 alkoi 1. kulj.osan kuormaus. Vaunuja puuttui 2 kpl, josta johtuen lähtö myöhästyi 51 min.
4,00 ruokailu.
6,22 1. kulj.osaston lähtö. Härkösen asemalla hevosten juotto. Ruokailu Piilin asemalla, josta lähtö klo 12,40.
12,00 2. kuljetusosaston lähtö Noormarkusta.
Kummankin kulj.osaston juna kulki hitaasti pysähtyen usein. Pitempiä pysähdyksiä Jyväskylässä ja Pieksämäellä. Lopputaival Pieksämäeltä sujui nopeammin.

JR 15, 5.Komppania:

Lähtö Harjavallan asemalta klo 1,20. Ennen lähtöhetkeä lyhyt hartaushetki puhui khra Perheentupa. Matka kulki pohjois-Satakunnan kautta Jyväskylään, jonne saavuttiin iltapäivällä. Klo 22 jatkettiin matkaa kohti itää.

JR 15, 10.Komppania:
Oli herätys klo 4,30, Klo 5,00 ilmoittautuivat Noormarkun asemalla stm. … ja stm. Laiho junakuljetuksen johtajalle, kapteeni Palolle. Komppania kuormastoineen siirtyi majoitusalueeltaan asemalle klo 5,00, jolloin aloitettiin kuormaus. Se saatiin suoritetuksi klo 8,15 mennessä, jolloin komppania ruokaili. Kun koko pataljoona oli kuormattu, lähdettiin matkalle klo 11,30.

Ensimmäinen pysähdys oli Parkanossa ja kesti se 35 min. Miehet saivat poistua junasta. Sää oli erikoisen lämmin, kohtalainen etelätuuli puhalsi vähän laimentaen auringon paahdetta. Siellä täällä taivaalla liikkui pieniä pilvenhattaroita. Ehkä matkan tuoman vaihtelun vuoksi miehistön mieliala oli erittäin virkeä.

JR 15, Kolonna:
Aamupäivällä lastausvalmisteluja ja kuormattiin rattaat. Klo 16,20 lähtö Harjavallan asemalle lastausta varten. Yksikköä varten varatuista hevosvaunuista puuttuu yhtä lukuunottamatta rintalaudat ja samoin miehistövaunuista kaikki lankut. Klo 20,45 lähtö Harjavallasta, klo 22 saavuttiin Poriin, josta klo 23 jatkettiin matkaa Haapamäelle.

Huoltoajoneuvot matkalla. SA-kuva.

JR 15, 14.Komppania:
1,00 lastattiin yksikkö junaan. 6,00 lähtö Noormarkun asemalta.

Jalkaväkirykmentti 36

JR 36, Komentoporras:-
KUORMAUSKÄSKY
Yksikölle N:o 6450:

1. Yksikön marssitie kuormauspaikalle Yhteiskoulu – Tyrvään asema.
– miehistö (yksikön päällikön johdolla)
– ajoneuvot (Km. ja el.lääk.au:n johdolla)
– Km.autot (yksikön vääpelin johdolla)

2. Kuormauksen ja kuljetuksen aikana ei järjestetä ilmatorjuntaa.

3. Kuormaushenkilöstö:
– kuormausta johtaa määräysteni mukaan yksikön päällikkö apuna kapt. Lehtinen.
– autojen kuormausta johtaa yksikön vääpeli.
– ajoneuvojen kuormausta johtaa jääkärijoukkueen johtaja.
– polkupyörät ja hevoset kuormaa pion.joukkueen johtaja.
– apumiehistö kuormauksessa
jääkärijoukkue 2+16
Pioneerijoukkue 4+32

4. Vaunujen vastaanottoa varten yksikkö komentaa jääkärijoukk. 1+8 komennuskunnan, joka ilmoittautuu allekirjoittaneelle Tyrvään asemalla 23.6.41 klo 7,15.

5. Viestijoukkueen johtaja rakentaa junan vasemmalle puolelle puhelinyhteyden upseerivaunusta kenttäkeittiövaunuun ja veturiin, vaunujen alarakenteeseen, sekä järjestää puhelin päivystyksen.

6. Kuormaus alkaa Tyrvään asemalla klo 8,00.

7. Valmiusasemien sijoitus kuormausta varten selviää liitteenä olevasta luonnoksesta. Yksikön oltava valmiusasemissa klo 7,50 kuormausvalmiina.

8. Kuljetuksen aikana asemilla pysähdyttäessä miehistövaunujen valvojina:
– au.vaunu: yksikön vääpeli.
– miehistövaunu: pion.joukk.johtaja, joka määrää vaunuvanhimmat.
– vartiomiehet hevosvaunuihin järjestää ja valvoo km.- ja el.lääk.au.

9. Upseeripäivystysvuorot veturiin järjestää yksikön päällikkö.

10. Väliasemilla tapahtuvista pysähdyksistä, ruokailuista, hevosten juotosta, veden otosta kenttäkeittiöön sekä purkamisesta annan lähemmät määräykset kuljetuksen aikana.

11. Jokaisen upseerin ja aliupseerin ohjattava ja valvottava, että
– kuormaus käy nopeasti ja hiljaisesti (ei huutoa, rähinää)
– kun juna on kuormattu ja junan seisoessa asemilla e i s a a kurotella vaunuista.
– vaunuissa, joissa kuljetetaan heiniä, olkia tai muuta sallaista tulenarkaa tavaraa, e i s a a tupakoida.

12. Vaunuesimiehen tehtävänä on:
– ylläpitää järjestystä vaunussaan
– ilmoittaa allekirjoittaneelle vaunuissa huomatuista vioista
– järjestää vaunu yökuljetusta varten ja jakaa makuupaikat yön ajaksi
– järjestää vaunu päiväkuljetusta varten.

Kuljetuksen johtaja:
Huoltopäällikkö
Kapteeni___________________________

8,00 esikunnan kuormaus alkoi Tyrvään asemalla, loppui 9,15. Tyrvään asemalta lähdettiin liikkeelle klo 13,19. Samana päivänä rykmentin eri yksiköt kuormattiin eri asemilla.
13,59 saavuttiin Karkkuun, josta junaan liitettiin Krh- ja tykkikomppaniain vaunut.
17,40 lähdettiin Tampereelta. Junassa on nyt 67 vaunua.
21,40 saavuttiin Haapamäelle, ruokailu.
23,15 lähdettiin Haapamäeltä edelleen.

JR 36, I Patl:
Lähtö klo 9 koululta. Lastaus klo 10-14. Poissa 2.K ja 1 KKK-joukkue jälkikuljetuksena. Lähtö Kiikasta klo 15,28. Tampereella oltiin klo 19,08.

JR 36, II Patl:
Aamupäivällä kuumeista varustelua, koska iltapäivällä tai illalla on odotettavissa rautatiekuormaus. (Osasto 2): Klo 22,00 Kuiva kirkas ilma + 15. 6./JR36 + 1 joukk./2KKK/JR36 kuormaus alkoi. Vaunusto ei kuljetuksen mukaisessa järjestyksessä. Kuormaus mahdollisuuksien mukaan aloitettu.

JR 36, III Patl:
Järjestelytyöt yksiköissä jatkuivat. Ajoneuvot pantiin lähtökuntoon. Klo 11,00 lähetettiin yksiköihin pataljoonan marssi- ja kuormauskäskyt. Marssikynnys, joka oli Laitilan tienhaarassa, ylitettiin klo 19.00. Pataljoonan marssijärjestys oli seuraava: 1. Esik.komppania, 2. 1 kk-joukkue, 3. 7.K, 4. 8.K sekä viimeisenä 1 kk-joukkue. 9.K sekä 1 kk-joukkue lähtevät liikkeelle vasta seuraavana päivänä, 24.6.-41. Pataljoona saapui perille Siuron aseman läheisyyteen n. klo 12,00. Miehistö jäi metsän suojaan n. 1 km:n päähän Siuron asemalta ja kuormasto siirtyi Siuron asemalle sotilaslaiturin läheisyyteen.

JR 36, 5.Komppania:
6,00 Herätys ja aamutee.
7,00-11,00 Varusteiden jakoa ja hoitoa.
14,00-17,00 Järjestelyä, muonanjakoa, varusteiden kuntoonlaittoa.

JR 36, 6.Komppania:
Komppanian päällikkö sai määräyksen, että komppania on lähtövalmiina.

JR 36, 7.Komppania:
Klo 23,45 komppania lähti melko täysissä varusteissa asemalle lastausta varten ”kohti kokkotulia”.

JR 36, 8.Komppania:
8,30 Komppanian varusteiden kuormaus ajoneuvoihin.
9,30 Rautaisannosten jako miehistölle.
11,00 Lounas.
20,00 Komppanian kolmannen joukkueen lähtö lastauspaikalle, vänr. Ollila.
23,30 Loppuosa komppaniaa lähti lastauspaikalle, kompp. päällikkö.

JR 36, 9.Komppania:
Aamupäivällä annettiin määräys, ettei kukaan saanut poistua majapaikasta ja ilmoitettiin samalla, että yksikön tuli samana päivänä jättää majapaikka. 7. komppania lähti liikkeelle Linnainmaasta klo 19,15 ensimmäisenä tavoitteena Siuron asema. Matkan pituus oli n. 20 km, jonka puolivälissä oli n. 45 min. kestävä tauko. Siuroon saavuttiin klo 24, jolloin suoritettiin heti välittömästi lastaus vaunuihin.

Linnainmaasta lähdettäessä piti komppanian päällikkö ltn. Helavuori lyhyen puheen majoituspaikan isäntäväelle, jossa puheessaan hän kiitti isäntäväkeä komppanian puolesta, tälle osoitetusta ystävyydestä.

JR 36, 10.Komppania:
19,00 Komppania lähti Hämeenkyröstä ja matkan määränä oli Siuro. Joukoissa vallitsi yleensä reipas mieliala ja tämä 17 km marssi oli tehty 24,00 aikaan, jolloin saavuimme Siuroon, jossa suoritettiin kuormaus rautatievaunuihin, miehistö ns. härkävaunuihin.

JR 36, 11.Komppania:
Klo 8:sta alkaen varusteiden kunnostamista.
14,00 Varustarkastus. Samalla otettiin selkoa, josko miehet olisivat halukkaita hankkimaan radiota. Radio päätettiin hankkia ja ostettiinkin se Väisäsen liikkeestä Kyröskoskelta.

JR 36, 12.Komppania:
Aamupäivän aikana suoritettiin loppuun kaikki järjestelyt komppaniassa ja ajoneuvot kuormattiin lähtövalmiiksi.
11,30 saapui pataljoonan marssi- ja kuormauskäsky komppaniaan, jossa määrättiin seuraavaa:
Pataljoona suorittaa marssin Siuron asemalle, joka on kuormausasema, seuraavassa järjestyksessä:
Esik., 1 Kk.joukkue, 9.K, 10.K, loput kk.komppaniasta miinus yksi Kk.joukkue, joka siirtyy Heinijärven kansakoululle marssiakseen sieltä seuraavana päivänä 11.K:n mukana Siuroon.

Marssikynnys Laitilan tienristeys, joka ylitetään klo 19,00. Marssin johtaja kapt. M. Ojala.
12,00 antoi vänr. H. Norokorpi käskyn komppanian marssista määräten I j:n liittymään marssiin ajaksi esikunnan jälkeen sekä II joukkueen siirtymään Heinijärven kansakoululle 11. K:n mukaan.
19,00 Ylitettiin marssikynnys ja marssi sujui hyvin koko matkan.

Jalkaväkirykmentti 57

JR 57, Esik:
22,10 II patl. saapui Särkisaloon.
19,00 Tykkikomppania saapui Putikkoon.

JR 57, I Patl:

Patl. sai hevoset, osaksi toisilta jo perustetuilta yksiköiltä.
9,00 Junan piti olla patl:n käytettävissä kuormausta varten, mutta veturin puutteessa ei junaa saatu järjestetyksi, vaan aloitettiin kuormaus siellä missä se vaunujen sijainnin suhteen oli mahdollista.
13,31 Junan lähtöaikana oli kuormaus suoritettu, mutta veturia ei ollut käytettävissä.
17,00 Lähtö Virroilta, kun veturi oli saatu ja juna järjestetty.

JR 57, II Patl:
Rata oli ”ylösotettu”, ja siksi kuljetus vei niin paljon aikaa.
Klo 22,10 saapui kuljetusjunamme Särkisalmen asemalle. Alkoi purkaus ja yksiköiden marssi ja kuljetus ”tuntemattomille” maille. Jääkärijoukkueen pyöräilevä osa lähti Melkonniemen kautta Haapalahden pohjoispuoliseen maastoon majoitustiedusteluun. Samaa reittiä marssivat 4.K ja 5.K sekä Esik.komppania ja KKK:n kuormasto ja pst.joukkue. KKK:n II ja III joukkue vietiin autoilla Parikkalan kautta Kivijärven maastoon. (JR 57 II pataljoona joutui suoraan junasta rintamatehtäviin rajan pintaan).

JR 57, 1.Komppania:
6-7 Aamutee voileipineen, Lottien tarjoama. Kuormastojen kuntoonpano. Varusteiden pakkaus ja valmistautuminen lähtöön.
9,30 Kokoontuminen Pappilan pihaan, jossa järjestäytyminen. Virtain rovasti piti puheen.
10,00 Lähtö Virtain asemalle.
11,00 Ruokailu Virtain aemalla.
13,00 Hevosten ja kuormastojen kuormaus junaan.
15,00 Miehistö junaan. Vielä 5 miestä ilmoittautui komppaniaan.
16,30 Lähtö Virtain asemalta.
20,30 Ruokailu Petäjäveden asemalla.
24,00 Jyväskylän asemalla.


Junamatka alkaa. SA-kuva

JR 57, 2.Komppania:
9,00 Komppania lähti marssille majoituspaikasta Virtain Saarlasta asemalle.
10,25 Komppania saapui Virtain asemalle.
11,00 Ruokailu.
16,00 Juna lähti.

JR 57, 3.Komppania:
Varusteiden jakoa.
13,40 lähtö asemalle.
19,30 lastaus junaan, juna koristettu juhannuskoivuilla.

JR 57, 4.Komppania:
16,30 Lähtö Virtain asemalta.

JR 57, 8.Komppania:
6,30 Lähdettiin Jyväskylästä.
21,00 Saavuttiin Savonlinnaan.
23,40 Saavuttiin Särkisalmen asemalle, jossa purettiin juna.

JR 57, 9.Komppania:
1,30 Vaunujen vastaanotto.
1,30-3 Kuljetuksen n:o 2311 lastaus junaan.
4-5 Ruokailu.
5,39 Lähtö.
14,40 Tulo Jyväskylään. Ruokailu.
19,55 Lähtö Jyväskylästä, loppupäivä matkalla.

JR 57, 12.Komppania:
Saavuttiin Jyväskylän asemalle, missä taas viivyttiin noin 45 min.
Oli pysähdyspaikkana Pieksämäki, jossa oli sama ravintolan vilkas käyttö, kun muillakin isoilla asemilla, missä pysähdyttiin.
Kuljettiin Savonlinnan ohi, mutta siellä miehet nukku kaikki, joten ajasta ei ole tarkkaa tietoa. Junamme oli kyllä pysähtynyt siellä joksikin aikaa.

JR 57, 13.Komppania:
6,00 Lämpötila pilvipoutaa. Noin klo 1,00 aikaan junan seisoessa Jyväskylässä, poistui siitä stm. Salomäki Toivo todennäköisesti mielenvikaisena. Hänen puheensa antoi aiheen olettaa niin. Radiosta saatiin tietää, että ryssän koneet olivat käyneet pommittamassa kotirintaman kaupunkeita, pahimmin kärsi vaurioita Turku.
11,30 aikaan saavuttiin Punkaharjun Putikon asemalle, jossa lähdettiin junasta. Marssi kohti Parikkalaa alkoi.

JR 57, 14.Komppania:
18,00 Komppania saapui Putikon pysäkille, jossa se purettiin junasta ja lähti n. klo 23 marssimaan rajaa kohti.

JR 57, Krh.joukkue
9,00 Joukkue lähti majoituspaikasta asemalle lastattavaksi.
9,45 Valmiina kuormaukseen.
10,00 Saapui joukkue Virtain asemalle, jossa lastattiin keskitystä varten.
11,00 Ajoneuvot ja hevoset kuormattuna.
15,00 Miehistö kuormattuna
17,00 Kuljetus alkoi ja juna lähti. Suunta itään, mutta päämäärästä ei tietoa.
Juhannusaatto. Ei mitään erikoista.

Erillisosastot

Kev.Os.16, 1. komppania:
18,20 Lähtö Tyrvään asemalle komppania kokonaisuudessaan.
19,00 Saapui komppania asemalle, jossa suoritettiin lastaus junaan.

Kev.Os.16, KK.komppania:
9,30 Alkoi komppanian marssi (yksitoista autoa mukana) Tyrvään asemalle.
10,45 Perillä Tyrvään asemalla. Autojen ja polkupyörien kuormaus tavarajunaan. Ruokailu asemalla.
19,00 Lähti EK:ta ja KKK:ta kuljettava juna Tyrvään asemalta.
21,30 Tampereelle.
22,00 Lähdettiin Tampereelta. Yötä myöten Haapamäen kautta Jyväskylään.

3./KTR 12 (3. patteri Kenttätykistörykmentti 12).
Maanantai, 23.6.
Herätys klo 3,00. Patteri järjestäytyi marssikuntoon. Klo 4,45 lähtö Vähältä-Raumalta Porin uudelle tavara-asemalle, jossa patterin kuormauksen piti tapahtua. Kuormauskäskyn mukaan toimi 2. ja 3. patterin kuljetusjohtajana 3.ptrin päällikkö, luutn. Sarakorpi. Vaunusto oli kuormauskäskyn mukaan annettava kuormattavaksi klo 7,00, mutta saatiin se vasta klo 10,30, jolloin lastausta siis vasta saatiin aloittaa. Vaunustoon olisi kuormauskäskyn mukaan oikeastaan kuulunut 45 vaunua, mutta kiitos taitavasti suoritetun kuormauksen, saatiin tämä vaunumäärä supistumaan ainoastaan 38 vaunuun. Lastaus oli loppuun suoritettu klo 11,00, jolloin kuljetusjuna siirrettiin Porin pääaseman ratapihalle, mistä lähtö tapahtui klo 11,40. Aikataulun mukaan olisi junan pitänyt saapua Jyväskylään jo klo 21,15 tänä päivänä, mutta saapui vasta seuraavan päivän vastaisena yönä.

8./KTR 12
23.6. maanantai
Kuormaus.
Klo 6,00 lähti patteri Kankaanpään asemalle, jonka junamme jätti 12,10.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoittanut Aulis Kallio

Synt. 1939, kansakoulu, ammattikoulu ja tekninen koulu. Elämänura rakentajana 1960 - 2010. Eläkkeelle 2010, harrastuksina historian tutkiminen, rakentaminen ja kirjoittaminen viimeiset kymmenen vuotta. Tuotoksina mm. syntymäkyläni syntyhistoriaa käsittelevän kirjan julkaisu, omien, sekä esivanhempieni muistelmien kirjoitus ja julkaisu omakustanteena, sukututkimus.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *