15. divisioonan sotapäiväkirjat 24.6.-41, juhannuspäivä, matkalla itään.

"Laatokka" lehti uutisoi 25.6.41

Koko 15. divisioona siirtymässä keskitysalueilleen.

Suurin osa yksiköistä oli juhannuspäivän kiskojen päällä matkalla “kohti tuntematonta”. Juhannuspäivä 24. kesäkuuta 1941

15. Divisioona

15. Divisioonan esikunta:
Osasto 3 asettui kokonaisuudessaan Putikkoon. Päivän kuluessa suoritettiin huoltokeskuksen maastotiedustelu, sekä maantietiedusteluja. Yhtään huoltomuodostelmaa ei vielä saapunut. Saatu viestikomentajan viesti: Käsky no 1/41.

Jalkaväkirykmentti 15

JR 15, Esikunta:
Ensimmäinen juna saapui Särkisalmen asemalle klo 13,37. II/JR 15 (paitsi kiv.komp. + kk.joukkue).

JR 15, II Patl:
Joroisissa juotiin aamutee ja ruokailu suoritettiin Punkaharjulla.
13,37 saavuttiin Särkisalmelle, jossa ryhdyttiin heti junan purkaukseen. 16,40 lähdettiin marssille kohti Kaljusen kylää, matka noin 27-28 km. 18,30 suoritettiin ruokailu, jonka jälkeen marssia jatkettiin. Maasto oli hyvin mäkistä ja monin paikoin täytyi miesten auttaa hevosia kuormien vetämisessä suurien mäkien päälle ja jarruttamisessa niitä laskettaessa.


Keskitysmaasto Kaljusen kylässä.

JR 15, III Patl:
18,10 saapui 1. kuljetusosa purkauspaikkaan Särkisalmen asemalle. Purkaus sujui häiriöittä, aikaa kului 1,45.
20,20 lähtivät komentaja ja adjutantti majoitustiedusteluun. Rivistön lähtö Simpeleen Kaljusen kylään klo 21,00. Johtajana kapt. Talamo. Rivistö saapui Kaljusen kylän pohjoispuolen maastoon 8 tunnin marssin jälkeen. Välillä lepoa ja ruokailua.


Marssireitti Kaljusen kylään.

JR 15, 5.Komppania:
Juhannuspäivänä klo 15,30 saavuttiin määräasemalle Parikkalan Särkisalmeen, sieltä marssittiin sijoituspaikkaamme Parikkalan Mastoniemeen, jonne saavuttiin 24 maissa. Marssin jälkeen kaikki hyvässä kunnossa klo 1,50 seuraavana päivänä.

JR 15, 10.Komppania:
Vastainen yö kului rauhallisesti: Aamu valkeni kauniina, taivas oli aivan pilvetön, mutta myöhemmin päivällä se peittyi ohueen pilveen. Jyväskylässä oli pitkä, 1,5 tunnin pysähdys klo 5,30-7,00. Matka kului rauhallisesti edelleen, ilmahälytyksiä ei sattunut yhtään. Peltosuossa ruokailtiin 2 tuntia.

Klo 5,20 saavuttiin Pieksämäelle, jossa juna seisoi puoli tuntia, Kolkontaipaleella olimme klo 19,56-20,12. Matkaa jatkettaessa oli mieliala virkeä, mieskuoro lauloi isänmaallisia lauluja. Klo 23,00 saavuimme Särkisalmen asemalle.

JR 15, Kolonna:
Matka jatkuu.

JR 15, 14.Komppania:
Matkalla, ei erikoista. 19,00 tulo Särkisalmen asemalle, missä yksikkö purettiin junasta. 21,15 lähtö marssille tietä Särkisalmi – Kaljunen, Simpele.

Jalkaväkirykmentti 36

JR 36, Esik:
3,50 Jyväskylä, aamutee.
9,15 jatkettiin matkaa itään.
12,10 ruokailtiin, ei päästä eteenpäin.
19,00 saavuttiin Pieksämäelle, jossa oli ruokailu, hernekeittoa.
19,40 lähdettiin eteenpäin.

JR 36, I Patl:
Jyväskylässä seisoi kuljetusjuna 6 t. Lähtö klo 16,05.

JR 36, III Patl:
Pataljoonan komentaja antoi klo 0,30 käskyn kuormauksen alkamisesta. Lastaussilta oli niin pieni, että voitiin kuormaus suorittaa kerrallaan vain kuuteen vaunuun, Siuron vaihdeveturin suorittaessa siirrot. Lastaus tapahtui kaikessa rauhassa ja sujui mallikelpoisesti. Noin klo 5,00 saatiin kuormaus suoritetuksi ja lähtö tapahtui klo 6,00. Tampereelta saatiin uusi aikataulu Haapamäelle asti. Matka sujui verrattain nopeasti ja hankaluuksitta. Haapamäeltä saatua uutta aikataulua ei enää liikennetungoksen vuoksi kyetty noudattamaan, vaan jäätiin huomattavasti jälkeen.

JR 36, 5.Komppania:
2,45 Lähtö Yli-Talalta Kiikan asemalle jossa alkoi välittömästi lastaus, jota seurasi aamuteen juonti.
7,00 Lähdettiin asemalta kohti Tamperetta jonne saavuttiin klo 10,40, jossa suoritettiin ruokailu.
11,30 Jatkettiin matkaa pohjoiseen jossa klo 16,00 pysähdyttiin Kolhon asemalle, jossa suoritettiin ruokailu.
16,40 Matka jatkui Haapamäelle, jossa pysähdyttiin klo 17,30.
18,25 Jatkui matka itään, jossa pysähdyttiin klo 21,05 Petäjävedelle.

JR 36, 6.Komppania:
Klo 2 Alkoi kuormaston lastaus Kiikan asemalla jonka suoritti I joukkue.
Klo 9 Oli miehistön lastaus.
7,00 Lastaus valmis ja lähtö Kiikasta.
10,00 Juna saapui Tampereelle, josta matkaa jatkettiin Haapamäelle.
14,00 Ollaan Haapamäellä, jatketaan Jyväskylään.

JR 36, 7.Komppania:
Juhannusaamuna klo 1,00 juna lähti viemään komppaniaamme kohti tuntematonta tulevaisuutta. Matkustettiin, ruokailtiin ja ihailtiin keski-Suomen kauniita maisemia.

JR 36, 8.Komppania:
1,00 Komppania saapui lastauspaikalle.
2,00 Alkoi lastaus luutn. Ruutin johdolla.
7,15 Lähtö Kiikan asemalta.
10,15 Ruokailu Tampereella.
16,05 Ruokailu Kolhon asemalla.
22,00 Iltatee Petäjävedellä.

JR 36, 9.Komppania:
Yö vietettiin nuotiotulien ääressä, tätä kesti aina klo 6:een aamulla johon mennessä oli kuormaus suoritettu. 7. komppania oli sijoitettu vaunuihin seuraavasti: Komentoryhmä, panssaritorjuntaryhmä ja toimitusjoukkue samassa vaunussa, muut joukkueet omissa vaunuissaan. Ensimmäinen kerta ruokailtiin Haapamäellä, seuraava kerta Kintauksessa.

JR 36, 10.Komppania:
6,00 Lähtö Siurosta, mutta kukaan ei saanut tietää matkamme tavoitetta.

JR 36, 11.Komppania:
1,00 alkoi marssi kohti Siuron asemaa, jonne saavuttiin klo 6,00.
11,20 lähdettiin junalla kohti määränpäätä.
Komppanian vahvuus 217, joista 5 upseeria, 45 aliups. ja 167 miestä.

JR 36, 12.Komppania:
0,15 saavuttiin Siuron aseman läheisyyteen. I joukkue vänr. H. Norokorven johdolla asettui ilmatorjuntaan asema-alueelle, kuormasto siirtyi kuormauslaiturille kuormattavaksi ja loput komppaniasta suojautui sataman läheisyydessä metsään. Kuormaus sujui hyvin.
5,30 Juna oli täysin kuormattu.
5,40 siirtyi I joukkue asemistaan vaunuihin suorittamaan junan ilmatorjuntaa.
6,00 lähti juna kohti Tamperetta. Haapamäki sivuutettiin ja matka jatkui kohti Jyväskylää.

Jalkaväkirykmentti 57

JR 57, Esik:
4,20 III patl. saapui Särkisaloon.
12,15 E/JR 57 saapui Särkisaloon.
16,00 JR 57 komentajan (Ev.luutn. Yrjö Valkama) suullinen käsky II/JR 57:n komentajalle kapt. Hurmerinnalle. II P ottaa vastaan vahvistetulta komppanialta eversti Blickin Divisioonasta rykmentin lohkon. Rintamavastuu siirtyy rykmentille klo 18,00. Käsky etumaaston tiedustelemisesta Simpeleen kylän korkeudelta varmistusta varten. ( II Patl. suoraan rintamalle!). Käsky majoittumisesta pataljoonien komentajille ja erillisyksiköiden päälliköille.

JR 57, I Patl:
Matkapäivä.

JR 57, II Patl:
2,20 lähti komentaja autolla Kivijärven maastoon, josta reipas kävely KKK:n komentopaikkaan Kaljusen kylään, jossa yöpyminen. Melkonniemen reittiä marssineilla oli aamutee ja marssitauko klo 5,00 Haapalahden pohjoispuolisessa maastossa. Klo 9-19 saapuivat nämä yksiköt Kaljusen kylään ja majoittuivat sinne.

5. komppania sai tehtäväkseen miehittää Silamusjärven ja Torsanjärven välisen kannaksen, 4. komppanialle tuli lohkoksi Simpeleenjärven – Kivijärven – Silamusjärven kannakset. KKK otti yhteyden 3./JR57:ään kuuluvaan vänr. Ylisankilaan klo 10,50 ja rintamavastuun Silamusjärvi – Kivijärvi – Simpeleenjärvi linjalla klo 17,00. Klo 1,00 kapt. Koskinen ilmoittautui komentopaikassa.

II Patl:n 4. ja 5. komppanian miehitysalue.

JR 57, 1.Kompp:
9,00 Aamutee.
12,00 Ruokailu.
13,30 Pieksämäen asemalla viivyttiin n. 2 tuntia.
20,00 Ruokailu Savonlinnan asemalla. Matka jatkui sen jälkeen välittömästi.

JR 57, 3.Komppania:
Kuljetusjuna lähti klo 1,02 Virtain asemalta.
12,00 juna saapui Jyväskylään.
15,00 matka jatkui.

JR 57, 8.Komppania:
2,00 Lähdettiin Särkisalmelta marssien.
14,00 Saavuttiin Pitkäjärven sk.talolle, jossa oltiin juhannuspäivä.
20,40 Jatkettiin marssia Kivijärvelle.
21,00 Saavuttiin Nenosen taloon, jossa yövyttiin.

JR 57, 9.Komppania:
12,30 Tulo Särkisalmelle.
12,30-14 Purkaus ja valmistautuminen marssiin.
14-16 Marssi Särkisalmi – Tarvaspohja.
16-17 Ruokailutauko.
17-20 Marssi Tarvaspohja – Peruspohja.
20-21 Ruokailutauko.
21-22,30 Marssi Peruspohja – Kaljunen.
22,30-24 Telttojen teko, ruokailu ja nukkumaanmeno.

JR 57, 12.Komppania:
4,50 Saavuttiin määräasemalle, joka oli Särkisalmi. Täällä alettiin vaunujen purkaus. Ilma oli tuulinen ja vähän satoikin silloin kun ruvettiin marssimaan asemalta. Matkaa lähdettiin tekemään kapeahkoa maantietä pitkin Simpeleelle päin. Tie, jota kuljettiin, oli metsäistä ja mäkistä.
9,00-10,00 Satoi kohtalaisesti, joten miehet kastuivat aikamoisesti. Päivemmällä taas alkoi aurinko paistaa, niinkuin juhannuspäivänä sopiikin. Pian kuivui miesten vaatteet ja kaikki oli taas ennallaan.

12,00 Oli saavuttu erään kauniin kukkulan reunalle, missä kuormastomme ajoi tien sivuun ja silloin avattiin kenttäkeittiön kansi, josta saatiin riisipuuroa, jota miehet söivät hyvällä ruokahalulla, vaikka puuro olikin tavallista vahvempaa. Kun puuro oli syöty lähdettiin heti taas marssimaan. Tie, jota kuljettiin, oli huonontunut ja mäet olivat tavallista suurempia. Kuormastoja täytyi auttaa sekä ylä- että alamäessä. Erään mäen päällä saapui komppaniamme etupäähän auto, jossa oli useita upseereita, jotka panivat filmikameransa pärisemään ja niin päästiin filmiin koko komppania.


Marssiva osasto matkalla itään.

18,00 Saavuttiin erään vuoren reunaan, noin 2 km Simpeleen kirkolta. Tähän komppaniamme majoittui. Teltat laitettiin ja miehet olivat taas kuin kotonaan.
20,30 Saatiin ruoka ja sen jälkeen otettiin oikein levon kannalta, sillä kaikki olivat jonkin verran väsyneitä pitkän matkan ja marssin jälkeen. Näin sitten juhannuspäivä olikin kulunut iltaan.

JR 57, 13.Komppania:
8,30 Saavuttiin vihdoin perille Parikkalan Innasennurkan koululle. Matka oli ollut erittäin vaikeakulkuista ja siis rasittavaa. Jalkavammaisia oli paljon, matkaa oli vähän yli 40 km. Loppupäivä käytettiin ruokailuun ja lepoon. Sitä ennen oli teltat pystytetty.

JR 57, 14.Komppania:
Koko yön marssimisen jälkeen komppania klo 7 majoittui Simpeleellä Innasen nurkalle. Samalla I joukkue jäi asemiin Kaljusen kylästä Simpeleelle johtavan tien suuntaan. Marssimatkaa tuli n. 50 km. Miehet majoittuivat telttoihin.

JR 57, Krh.joukkue
15,00 Pieksämäellä. Suunta selvisi. Savonlinnan suunta oli junalla ja sieltä rajalle tietysti.

Erillisosastot

Kev.Os.16, 1. komppania:
4,05 Lähtö Tyrvään asemalta, suuntana Tampere.
6,00 Saavuttiin Tampereen asemalle. Jaettiin tee, mistä matka jatkui Haapamäelle.
12,20 Saavuttiin Haapamäelle. Oli ruokailu. Haapamäeltä käännyttiin itään.
20,00 Pysähtyi juna Kintauksen asemalle. Oli tilaisuus käydä pesulla Kintaus-järvessä. Hetkinen juhannuksen viettoa Keskisuomen luonnossa.

Kev.Os.16, KK.komppania:
Juhannuskoivuja vaunuissa. Puolenpäivän aikaan Jyväskylässä. Paljon sotilas-kuljetus junia.
18,00 Lähtö Jyväskylästä.

3./KTR 12
Tiistai, 24.6. Juhannuspäivä.
Tulo Jyväskylään klo 4:n aikoihin. Lähtö Jyväskylästä klo 8,00. Patteri oli koko päivän edelleen matkalla keskitysalueelle, vaikka kuormauskäskyn mukaan tulo perille olisi tapahtuva jo klo 8,59 tänä päivänä. Ylirasitettu rautatieverkosto ei sallinut nopeampaa junien lähettämistä. Klo 17,30 oli lähtö Pieksämäestä ja Savonlinnaan tultiin vasta seuraavan päivän vastaisena yönä.

8./KTR 12
24.6. tiistai, Juhannuspäivä
Matka jatkui häiriöittä kuten edellisenäkin päivänä kohti itää. Illalla saavuimme junamatkamme päätepisteeseen Särkisalmen asemalle.

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoittanut Aulis Kallio

Synt. 1939, kansakoulu, ammattikoulu ja tekninen koulu. Elämänura rakentajana 1960 - 2010. Eläkkeelle 2010, harrastuksina historian tutkiminen, rakentaminen ja kirjoittaminen viimeiset kymmenen vuotta. Tuotoksina mm. syntymäkyläni syntyhistoriaa käsittelevän kirjan julkaisu, omien, sekä esivanhempieni muistelmien kirjoitus ja julkaisu omakustanteena, sukututkimus.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *