15. Divisioonan sotapäiväkirjat 25.6.-41, saapuminen Simpeleen maastoon.

Everstiluutnantti Valkama ja 2 upseeria komentokorsun edustalla

Sota on alkanut.

25.6.-41 Suomen hallitus antoi tiedonannon eduskunnalle Suomen joutumisesta sotatilaan, jonka tiedonannon eduskunta hyväksyi.
Samana päivänä Suomi antoi Saksalle luvan hyökätä Suomen alueelta Neuvostoliittoa vastaan.
25.6. iltapäivällä myös Ruotsi antoi saksalaisille kauttakulkuluvan rautateitse kuljettaa joukkojaan Norjasta Suomeen.

15. Div:n sotapäiväkirjat:

15. Div. Esik, Tsto IV:
11,15 Saapui 36.Talouskomppania Putikkoon ja ohjattiin ryhmitysalueelle.
Saapui 9.S.Poliisijoukkue Putikkoon ja ohjattiin ryhmitysalueelle.
16,09 saapui 36.PolttoaineOs. Putikkoon ja ohjattiin ryhmitysalueelle. Osastolla ei ollut sen vertaa polttoainetta, että olisi omin voimin päässyt pois asemalta.
20,35 saapui 26.Kss.K (kaasusuojelukomppania) Putikkoon ja ohjattiin ryhmitysalueelle, ilman telttoja, polttoaine miltei lopussa.

(15.Divisioonan huolto pysähtyi jo 5 km Punkasalmen jälkeen Putikon asemalle, noin 15 km ennen Särkisalmea). 

Divisioonalle tarkoitettu 76.AutoK, jonka piti kuormata Joroisissa, on hävinnyt tuntemattomille teille AKE:nkin (Armeijakunnan esikunta) tietoisuudesta. Tästä on aiheutumassa elintarvikevaikeuksia, sillä eräillä saapuneilla yksiköillä oli muonaa jäljellä vain huomispäiväksi. Illalla lähetetty kaksi upseeria autolla etsimään sanottua komppaniaa.

Jalkaväkirykmentti 15

JR 15, Esikunta
Viimeinen (6:s) juna saapui Särkisalmen asemalle klo 18,00.
JR 15 sijouttui iltap. ja illan kuluessa majoitusalueelle; Simpeleenjärven länsiranta Peruspohjan ja Pitkäjärven väl. alueelle tien molemmin puolin, paitsi viimeisessä junassa ollut kolonna.

JR 15, II Patl:
Perille saavuttiin 2,30 ajoissa, jolloin aloitettiin telttojen pystytys ja leiripaikkojen kuntoonlaitto.
11,00 oli herätys ja ruokailu. Iltapäivällä jatkettiin leiripaikkojen kuntoonlaittoa ja pidettiin joitakin oppitunteja. Päivän aikana lenteli joitakin lentokoneita, joiden kansallisuusmerkkejä ei suurien lentokorkeuksien vuoksi voitu todeta.

JR 15, III Patl:
Klo 5 aikoihin saapui 1. kulj.osan rivistön loppuosat maj.paikkaan.
Klo 4 saapui 2. kulj.os. purkauspaikkaan Särkisalmelle. Purkaus ja välittömästi lähtö maj.paikkaan, jonne viimeisetkin yksiköt saapuivat klo 16,00.

Marssi Särkisalmi – Kaljusenkylä tuotti paljon vaikeuksia mäkisen maaston, huonon tien, valjaitten osittaisten heikkouden sekä hevosten normaalia heikomman kunnon vuoksi. Ylämäissä täytyi käyttää ratsuhevosia ja miehiä kuormien vetämiseen.

Esikunnan ajoneuvo rikkoutui matkalla. Muuten marssi sujui suhteellisen hyvin. Perille päästyä telttojen pystytys ja majoittuminen sekä välttämättömästi lepoa. Ilmasuoja hyvä. Jalkasairaita muutamia (n. 30).
Klo 19,00 yksiköitten ja erillisten osastojen päälliköitten puhuttelu.
Päivällä lensi maj.alueen yläpuolella muutamia koneita, joiden kansallisuutta ei suuren lentokorkeuden vuoksi voitu todeta. Todennäköisesti koneet venäläisiä. Pommituksia ne eivät suorittaneet.

JR 15, 5.Komppania:
Naamioitiin teltat, sekä suoritettiin muita järjestelytöitä.

JR 15, 10.Komppania:
Juna saapui klo 3,58 Särkisalmen asemalle. Sää oli kylmähkö, ohut pilvikerros peitti taivaan. Myöhemmin taivas selkeni, tuuli kohtalaisesti ja ilma oli päivällä melkoisen lämmin, noin 18-20 astetta. Särkisalmen asemalta lähdimme klo 6,15, purkaus oli suoritettu siihen mennessä. Komppaniamme suoritti ajoneuvojen purkauksen. Klo 7,55 ruokailimme metsikössä tien varrella, joka tie johtaa Särkisalmen asemalta pohjoiseen n. 300 m, kääntyy länteen n. 1,5 km ja sitten etelään Simpeleenjärven rantaa myöden.

Klo 8,12 jatkoimme matkaa Simpeleen järven länsipuolelta etelään päin. Noin klo 12:n tienoissa yritti yksi ryssän hävittäjä ottaa selvää meidän puuhistamme. Klo 13,15 ilmestyi jo kolme hävittäjää yläpuolellemme ruiskien kk:llaan pari sarjaa hyvin korkealta.

Myöhemmin, klo 13,30 kuului vielä yhden “kärpäsen” surinaa yläilmoista. Sitten jatkui matkamme rauhallisesti Peruspohjan lahdesta noin 4 km etelään johtavaa tietä myöden. Saavuimme leiripaikkaamme klo 17,15. Pari km ennen teltta-aluettamme havaitsimme ?? nousevan eräistä kohden ryssän puolelta. Mitä lienevät hakeneet, mutta miehet kirosivat ainakin raskaasti. Miehistön mieliala on yleensä ollut hyvin pirteä.

Ikävänä tapauksena mainittakoon vain, että Pieksämäelle oli jäänyt junasta stm. Mattila. Mitä miehistön terveystilanteeseen tulee, niin on se yleensä ollut melko moitteeton. Yksi kuumesairas ilmoittautui matkan päätyttyä ja noin puolella miehistä oli jaloissa rakkuloita. Lääkäriin ei sentään kukaan katsonut olevan syytä turvaantua.

JR 15, 14.Komppania:
5,30 tulo Kaljusen kylään, missä majoituttiin telttoihin Roihan talon maastoon.

JR 15, Kolonna:
Tultiin Parikkalan asemalle 21,00. Kolonna purettiin ja ruokailtiin, sekä lähdettiin majoituspaikkaan.


Huoltojoukot (kolonna) matkalla.

Jalkaväkirykmentti 36

JR 36, Esik:
8,10 saavuttiin Särkisalmelle. Purkaus ja ruokailu.
12,20 saapui esikunta Melkonniemen kansakoululle.
12,50 3 ryssän pommikonetta lensi pohjoisesta etelään Melkonniemen yli.
12,55 1 ryssän pommikone pohjoisesta etelään.
13,09 samoin.
10,00 divisioonan käsky saapui.
23,30 Rykmentin majoituskäsky.


Melkonniemen kansakoulun maasto.

JR 36, I Patl:
25.6. Juhannuspäivä. Särkisalmelle saavuttiin klo 11,40. Purkaus klo 11,40 – 13,30. Marssi Melkoniemeen Simpeleenjärven länsipuolta. Majoittuminen Melkoniemen kansakoululta noin 2,5 km länteen tienvarrella. Alkuosan majoitus klo 21-23 välillä.

JR 36, II Patl:
Klo 11,45 Oli Lievestuoreen asemalla ilmahälyytys ja nähtiin 4 konetta, joiden kansallisuutta ei voitu todeta. 12,00 Ilmavaara ohi. 12,50 jälleen ilmahälyytys. 13,10 Niemisjärven asemalla hiljainen ilmahälyytys. 20,40 Lähtö Pieksämäen asemalta kohti Savonlinnaa. Matka sujui häiriöittä.

JR 36, III Patl:
Jyväskylään saavuttiin vasta noin klo 3,00 yöllä. Klo 3,47 lähdettiin uuden aikataulun mukaan liikkeelle. Matka sujui edelleenkin perin vitkaan. Useilla asemilla jouduttiin odottamaan pitemmän aikaa, mm. Sauvamäellä parisen tuntia, jona aikana suoritettiin ruokailu. K.o. asemalle saapui puhelintiedoituksena ilmoitus Jyväskylästä, että siellä on ilmahälyytys (n. klo 11,55). Klo 16,15 saavuttiin Pieksämäelle, missä ruokailtiin. Klo 17,25 lähdettiin kohti Savonlinnaa. Matka sujui rauhallisesti ja aikataulun mukaan. Klo 20,00 antoi patl:n komentaja purkauskäskyn jaettavaksi ja luettavaksi yksiköiden päälliköille.

JR 36, 5.Komppania:
6,35 Saavuttiin Jyväskylään, tästä jatkui matka kunnes pysähdyttiin Lievestuoreessa jossa suoritettiin ruokailu. Täälä oli matkallamme ensimmäinen ilmahälyytys klo 11,50, jolloin 4 konetta näyttäytyi, jotka pari kierrosta tehtyään hävisivät.
18,00 Saavuttiin Pieksämäelle, josta matka jatkui klo 20,20.

JR 36, 6.Komppania:
Matka edistyy vaan Jyväskylästä Pieksämäelle.

JR 36, 7.Komppania:
Päädyttiin Särkisalmen asemalle, jossa purkaus vaunuista tapahtui klo 20,00-23,00 ja alkoi jalkamarssi, joka ilmoitettiin n. 15 km:si, mutta koska matka oli metsä seutuja, niin siinä varmaan oli lisää jokin mullinluikaus ja vasikanhyppäys, sillä ahkerasti 5 tuntia marssittuamme saavuimme hyvissä voimin Melkonniemen Peruspohjaan.

JR 36, 8.Komppania:
6,05 Saavuttiin Jyväskylään, aamutee.
8,00 Lähtö Jyväskylästä.
11,00 Ruokailu Lievestuoreessa.
11,30 Ilmahälyytys Lievestuoreessa.
12,55 Ilmahälyytys.
12,57 Lähtö Lievestuoreesta.
13,15 Saavuttiin Niemisjärven rannalle.
14,30 Lähtö Niemisjärven rannalta.
16,10 Paltenen, jossa ruokailu.

17,20 Lähtö.
17,53 Saavuttiin Pieksämäen asemalle.
20,40 Lähtö. Joroisissa 2 konetta ilmassa.
22,30 Saavuttiin Kolkontaipaleen asemalle, iltatee.
23,10 Lähtö Kolkontaipaleelta.

JR 36, 9.Komppania:
Matkalla sattui, että joku hurjapäinen ampui radan varrella olevan puhelinjohdon poikki. Ampuja ei ollut kuitenkaan 7:stä (myöh. 9.K) komppaniasta. Komppaniat ruokailivat aamupäivällä Vaajakoskella, iltapäivällä Pieksämäellä. Matkalla nähtiin 1 ryssän alasammutuista pommikoneista n. 1 km:n päässä Joroisten asemalta itään. Muita nähtävyyksiä matkan varrella olivat Savonlinnan seudut ja osa Punkaharjua.

JR 36, 10.Komppania:
Matka sujui hyvin, sivuutimme Tampereen, Haapamäen, Jyväskylän ja tulimme Pieksämäkeen missä oli pidempi tauko. Matka jatkui Savonlinnaan päin.

JR 36, 11.Komppania:
Matka jatkui. Päivän kuluessa sattui neljä ilmahälytystä, vihollisen koneita ei kuitenkaan näkynyt. Ruokailtaessa lähti juna käsistä pois, jolloin muutamia miehiä joutui käyttämään parhaaksi katsomaansa kyytiä Pieksämäelle jonne ko. asemalta on noin 15 km.

JR 36, 12.Komppania:
3,00 Jyväskylässä.
16,15 Pieksämäki.


JR 36 leirialueen sijoittelu.

Jalkaväkirykmentti 57

JR 57, Esik:
1,35 I patl. saapui Särkisaloon. (=Särkisalmi).
14,00 Rykmentin kolonnat saapuivat Särkisaloon. (=Särkisalmi).
19,00 Rykmentin komentajan puhuttelu. Saapuvilla patl:ien komentajat, erill. yksiköiden päälliköt sekä rykmentin Esikuntaupseerit. Ilmasuojeluun ja salassapitämiseen kiinnitettävä erikoista huomiota. Teillä ja aukeilla liikkuminen kielletty.

Tiellä Särkisalmi – Melkonniemi – Kaljunen – Innasennurkka ja edelleen Simpeleelle johtavilla teillä kielletään oleskelu, paitsi lähetti- ja huoltoliikenne.
Koulutus: Yksiköissä aloitettava tiukka koulutus. Päiväpalvelus ohjelmat laadittava. Tiekorjaukset aloitettava heti. Ilmatorjunta patl:ien toimesta aloitettava. Ilmahälytykset rykmentin kaasusuojelu-upseerin toimesta. Mielialan tarkkailua suoritettava.

JR 57, I Patl:
1,50 Juna saapui purkausasemalle, Särkisalmelle.
3,15 Purkaus suoritettu.
4,20 alkoi marssi Kaljusen kylään.
13-14 saapuivat yksiköt majoitusalueelleen Kaljusen kylään paitsi 3.K ja yksi KK.joukkue, jotka saapuivat myöhäisemmässä kuljetuksessa.

JR 57, II Patl:
Komentopaikka siirtyi klo 11,00 Haukilammen maastoon. Klo 20,30 KKK:n komentopaikka muuttui Haukilammen eteläpuoliseen maastoon. 6. komppania siirtyi Haukilammen maastoon klo 9,30.

JR 57, 1.Komppania:
3,00 Saapui juna Särkisalmen asemalle, purkaus aloitettiin heti.
4,00 Komppaniat marssivalmiina kuormastoineen.
4,30 Lähtö marssille. Marssitie mäkinen ja raskas.
7,00 Aamutee. Marssitauko.
11,00 Ruokailu. Tauko n. 1,5 tuntia.
18,00 Saapuivat joukot Kaljusen kylään. Joukot majoittuivat telttoihin.
14-17 Telttojen kuntoonpanoa. Pitkän marssin jälkeen miehistö meni heti levolle. Muutamia lentokoneita liikkui yläpuolella, mutta ei ollut tietoa, olivatko ne omia vai vieraita.

JR 57, 2.Komppania:
1,45 Juna saapui Särkisalmen asemalle.
3,45 Komppania lähti marssille.
12,45 Komppania saapui majoitusalueelleen Kaljunen viime “n”:stä itään olevanlammen pohjoispuolelle.
13,00 Havaitsimme viiden (3+1+1) vihollisen pommikoneen lentävän etelää kohti.

JR 57, 3.Komppania:
14,10 kuljetusjuna saapui määräasemalle. Purkaus.
15,15 marssi majoituspaikkaan Simpeleen Kaljuseen. Matka 27 km.
23,00 Komppania saapui perille. Majoitus telttoihin. Naamiointi. Marssi muodostui rasittavaksi varsinkin hevosille, koska tykistö oli sitä ennen pehmittänyt tien joka oli erittäin mäkinen. Majoituspaikka 6,5 km:n päässä rajasta.

JR 57, 4.Komppania:
Majoitus y.m. järjestelyä. Saapui II joukkue, joka oli ollut ilmatorjunnassa toisessa kuljetuksessa.

JR 57, 8.Komppania:
8,00 Lepoa ja varushuoltoa Nenosen talon lähistöllä.

JR 57, 9.Komppania:
Lepoa ja majoitusalueen kunnostamista.

JR 57, 12.Komppania:
Kului koko päivä leirialueen kuntoon laittoon ja naamiointiin. Tiet myöskin tehtiin tänään leirialueelle kuntoon. Ruokailut oli niinkun rauhan aikana tavallisesti tapana on, siis aamutee klo 6,00, aamiainen klo 11,00 ja päivällinen klo 18,00.

JR 57, 13.Komppania:
6,00 Lämpötila heikkoa aurinkon paistetta. Aamupäivällä oli krh. harjoitusta ja oppitunteja. Iltapäivällä samoin. Ryssän koneita lensi hyvin korkealla majoitusalueen yli..

JR 57, 14.Komppania:
Komppanialla on ollut harjoituksia. Lentokoneita liikkui useampaan otteeseen.

JR 57, Krh.joukkue:
2,10 Juna saapui Särkisalmen asemalle, jossa tapahtui purkaus. Kaikki mukana ja kaikki kunnossa.
4,00 Alkoi marssi keskityspaikkaan Innastennurkkaan. Marssi vaikea mäkisen ja huonon tien tähden. Hevoset väsyneitä, samoin miehistö, joka joutui auttamaan kuormia nousuissa ja laskuissa. Marssi kului häiriöittä. Marssi aikana kaksi kertaa lentokoneita näkyvissä.
15,00 Joukkue majoitettiin sisämajoitukseen Kaljusen kylän Peipon taloon. Siviiliväestö evakuoitu. Kaikki paikalla.

(Toinen kirjoittaja:
3,50 Alkoi marssi keskityspaikkaan, joka on Kaljusen kylä Simpeleenjärven eteläpään kohdalla, 25 km. Tie oli mäkistä ja huonoa metsätietä. Miehet ja hevoset lujilla, varsinkin hevoset. Maasto vaikeata hyökkäykselle. Viholliskoneita nähtiin.
16,15 Saapui joukkue majoitukseen. Sisämajoitus. Siviiliasukkaat poissa evakuoituina. Kylässä vielä muutamia siviiliasukkaita).

Erillisosastot

Kev.Os.16, 1. komppania:
4,10 Jyväskylässä, josta matka jatkui edelleen.
16,00 Saavuttiin Pieksämäelle, jossa oli tilaisuus käydä kauppalassa korvikkeella.
18,00 Lähtö Pieksämäeltä kohti kannasta. Kuultiin ilahduttavia uutisia. Iivan koneita 25:n päivän kuluessa oli pudotettu yli kaksikymmentä Suomen yllä.
23,00 Saavuttiin Savonlinnaan.
23,30 Matka jatkui edelleen pitkin Punkaharjua ihanine näköaloineen.

Kev.Os,16, KK.komppania:
Varhain aamulla Pieksämäellä. Savonlinnassa ilmahälyytys
12,00 Putikossa purkaus.
20,00 Alkoi marssi tietä Särkilahti – Torsanjärvi – Salmela (Torsanjärven pohjoispuolella itäpäässä). Marssitauko Tynkkylässä ja Torsansalon kankaalla.
24,00 Salmelassa, majoitus telttoihin.

3./KTR 12
Keskiviikko, 25.6.
Lähtö Savonlinnasta klo 0.50. Tulo Särkisalmen asemalle klo 5,15. Klo 7,45 oli pitkän kuljetusjunan purkaus valmis. Heti tämän jälkeen ptri (patteri) lähti marssille, ja saapui majoituspaikalleen, Juho Siirtosen talo n:o 6 Innasennurkan kylässä Parikkalan kunnassa, klo 23,00.

8./KTR 12
25.6. keskiviikko
Psto suoritti marssin ensimmäiseen asemapaikkaansa yöllä ja aamupäivällä. Seurasi asemien kunnostaminen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoittanut Aulis Kallio

Synt. 1939, kansakoulu, ammattikoulu ja tekninen koulu. Elämänura rakentajana 1960 - 2010. Eläkkeelle 2010, harrastuksina historian tutkiminen, rakentaminen ja kirjoittaminen viimeiset kymmenen vuotta. Tuotoksina mm. syntymäkyläni syntyhistoriaa käsittelevän kirjan julkaisu, omien, sekä esivanhempieni muistelmien kirjoitus ja julkaisu omakustanteena, sukututkimus.

4 kommenttia

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *