15. Div. sotapäiväkirja 26.6.1941, joukot leirialueella

Lottia ruokajakelussa

Joukot saapuvat leirialueilleen

Päivän kuluessa viimeisetkin yksiköt saapuivat Simpeleen maastoon. Määräys, että joukkojen keskitys tulisi tapahtua kuukauden loppuun mennessä, toteutui kiitettävästi.

Hitler piti Saksassa tärkeän radiopuheensa, jossa hän julisti sodan Neuvostoliittoa vastaan alkaneen ja Suomen olevan mukana aseveljenä. Suomi oikaisi uutista ja ilmoitti pysyvänsä puolueettomana ja aloittavansa sodan vasta, jos sitä vastaan hyökätään. Myös presidentti Ryti piti radiopuheen, jossa hän ilmoitti “Suomen joutuneen raa’an hyökkäyksen kohteeksi. On alkanut toinen puolustustaistelumme vain vajaat 19 kuukautta edellisen hyökkäyksen tapahtumisesta”.

(Sotilaslyhenteistä löytyy tietoa: http://wiki.narc.fi/portti/images/d/dd/Sotilaslyhenteet.pdf ).

15. Divisioona

15. Divisioona, Toimisto IV:
1,40 saapuivat: 36.KS, 36.Autokorj., 36.Kpk, 36.AVar.K ja 36.KmKorj.R.
7,30 siirtyi tsto IV ja koko osasto Haapalahden (virall. nimi Melkoniemen) kansakoululle.
13,30 saapui 36.LK
14,30 saapui 36. ELK

17,00 palasivat edellisenä iltana 76.AutoK. etsimään lähteneet upseerit, jotka pitkän etsinnän jälkeen olivat tavanneet komppanian tyhjänä ja puolikuntoisena Joroisista. Kun kovasti oli kiirehditty saapuivat ensimmäiset autot ETp:aan klo 17,30 ja klo 20 mennessä oli tullut kaikkiaan 9 autoa elintarvikkeilla kuormattuina.
Päivän kuluessa annettiin div:n käsky Kpk;n järjestelystä.
Lääk.kapt. Hämeen-Anttila määrätty tsto VII:ään.

Jalkaväkirykmentti 15

JR 15, Esik:
1,40 saapuivat: 36.KS, 36.Autokorj., 36.Kpk, 36.AVar.K ja 36.KmKorj.R.
13,30 saapui 36.LK
14,30 saapui 36. ELK

Päivän kuluessa annettiin div:n käsky Kpk;n järjestelystä.
Lääk.kapt. Hämeen-Anttila määrätty tsto VII:ään.

JR 15, Esikunta:
Kolonna saapui majoitusalueelle klo 5,45.

JR 15, II Patl:
6,30 herätys. Päivän aikana oli oppitunteja ja koulutusta. Joitakin lentokoneita lenteli päivän aikana. Muuten ei mitään mainittavampaa.

JR 15, III Patl:
Yksiköitten päälliköt ja esikunnan upseerit sekä jääkärijoukkue kokonaisuudessaan maastotiedustelussa rajan pinnassa klo 7 – 15. Pataljoonalla ryhmittymis- ja suuntaurakoulutusta komppanian puitteissa.
Lentokoneita 6 liikkeellä alueemme yläpuolella aamupuolella. Kansallisuutta ei voitu todeta. Klo 22,00 upseerien puhuttelu.

JR 15, 5.Komppania:
Klo 7 lentokoneita näkyvissä. Klo 9 – 11 kaasunaamarien ja aseiden käsittelyä. 13 – 14,30 harjoituksia maastossa.

JR 15, 10.Komppania:
Valkeni aamu erttäin kirkkaana ja lämpöisenä. Herätys oli klo 7,00, 7,15 aamutee ja 8,00 alkoi palvelus. Harjoituksen teemana oli suuntaryhmä ja sen toiminta. Heti harjoitusten alussa lenteli ryssä muutamalla hävittäjällään yläpuolellamme räiskien muutamia sarjoja. Suuri korkeus aiheutti kuitenkin, etteivät ne saaneet mitään aikaan.

Harjoituksissa koko päivän ajan voi selvästi todeta miesten erinomaisen halun oppia k.o. asioita. Tämä johtunee siitä yleisestä, erikoisen hyvästä mielialasta, mikä miesten keskuudessa vallitsee. Tämän päivän iloisin tapaus oli, että tänne tullessa Pieksämäelle jäänyt stm. Mattila saapui klo 18,25 komppaniaan. Päivä päättyi koko pataljoonan yhteiseen, leirialueella pidettyyn iltahartauteen, jonka suoritti pataljoonan pastori, luutn. Vaarno. Myös pataljoonan komentaja oli tilaisuudessa läsnä.

JR 15, 14.Komppania:
7,55 lensi 3 viholliskonetta majoituspaikkamme yli suuntaan 15-00. 8,30 lensi 6 viholliskonetta maj.paikan yli suuntaan 35-00.

JR 15, Kolonna:
Tulo majoituspaikkaan klo 7,00, majoituttiin telttoihin ja laitettiin maja kuntoon. Vänrikki Seitonen määrättiin kolonnan johtajaksi. Rykmentin eläinlääkäri tarkasti kolonnan hevoset. Ei ollut mitään mainittavia vikoja, paitsi kengityksiä määrättiin tehtäväksi 8 hevoselle.

Jalkaväkirykmentti 36

JR 36, Esikunta:
5,00 saapui kokonaisuudessaan I patl. majoituspaikalle.
8,00 lähti komentaja etumaastoon tiedusteluun.
9,00 saapui III patl:n komentaja kapteeni Hakanen.
11,35 palasi komentaja edestä.
13,40 saapui II patl:n komentaja majuri Hilden.
19,00 patl:n komentaja, huoltopäällikkö, lääkäri, tiedustelu-upseeri komentajan puhuttelussa.
Harjoituksia, tienkorjausta.
19,25 saapui div:n huoltokäsky.

JR 36, I Patl:
2. komppania luutn. Isokallion johdolla aamuyöstä paikalla. Pataljoona kokonaan siis koossa. Patl:n esikunta sijoitettiin punaiseen taloon, jonka omistaa mv. Europaeus, lammen rannalla. V-yhteydet rykmenttiin, II patl:aan ja III patl:aan. V-yhteyden rakensi rykmenttiin I patl. KesKus I patl:ssa.

Palvelusta komppanioissa tavalliseen tapaan hyökkäysryhmittelyä ryhmän ja joukkueen puitteissa. Muille erkoispalveluksia. Jääkärijoukkue tietiedustelulla Immosennurkan suuntaan. (=Innasennurkka).

JR 36, II Patl:
Klo 6,05 saapuminen Särkisalmen asemalle, jossa juna purettiin. Purkaus alkoi 7,40. Klo 8,00 kierteli yläpuolellamme kolme vihollisen pommikonetta (tiedustelukonetta!) tuottamatta häiriötä purkamiselle. 8,40 junan purkaminen päättyi, jonka jälkeen patl. välittömästi siirtyi Melkoniemelle, jossa tapahtui ruokailu 11,30. Klo 13,00 marssi jatkui. Kuormasto edellä lähdössä. 18,30 saapuminen määräpaikkaan. 19,30 ruokailu. 22,00 Patl:n komentajan puhuttelu seuraavan päivän ohjelmasta.

JR 36, III Patl:
Klo 1,00 saavuttiin Särkisalmen asemalle, jossa kapt. Kosunen antoi tarpeellisia neuvoja ja tietoja, sekä rykmentin majoituskäskyn, joka sisälsi seuraavaa:

1. Tietoja vihollisesta.
2. Divisioonan majoitusalueen rajat sekä tiedon, että III patl. majoittuu Melkoniemen maastoon Peruspohjan kansakoululta n. 1 km:n päähän länteen johtavan maantienpätkän pohjoispuolelle.
3. Tietoja liikenteestä.
4. Taisteluvalmiutta tehostettava.
5. Salaamiseen kiinnitettävä huomiota.
6. Koulutusohjelmasta.
7. Tienkorjuusta määräyksiä.
8. Määräyksiä ilmavalvonnasta.
9. Muu valvonta.
10. Huolto.
11. Viestiyhteyksien rakentaminen.
12. DE:n komentoportaan paikka, rykmentin esikunnan paikka.

Välittömästi saapumisen jälkeen antoi patl:n komentaja käskyn purkauksen alkamiseen. Hevoset ja kenttäkeittiöt purettiin Särkisalmen varsinaiselta ratapihalta, sekä ajoneuvot, pyörät, rehut jne. hieman etäämpänä, n. 100 m:n päässä varsin. ratapihalta olevalta sivuraiteelta. Maasto ko:n purkauspaikkojen lähettyvillä on hyvin epäedullinen ilmasuojan kannalta.

Purkaus sujui kaikessa rauhassa ja saatiin suoritetuksi n. klo 4,00, jonka jälkeen pataljoona järjestyi marssia varten seuraavasti: 1. 7K, 2. Esik.K, 3. 8.K, 4. 9.K ja 5. KKK. Kuormasto seurasi kutakin yksikköä.
Jo aikaisemmin, n. klo 3,00, lähetettiin jääkärijoukkue pyörillä luutn. T. Norenin johdolla majoitustiedusteluun. Tien varteen asetti jääkärijoukkue oppaita, jotka johtivat yksiköt majoituspaikoilleen. Heti purkauksen päätyttyä n. klo 4,00, lähti pataljoona liikkeelle.

Maasto oli hyvin mäkistä ja tästä syystä kulku oli verrattain hidasta, sillä hevoset väsyivät, vaikka miehistö oli aina valmiina auttamassa. Noin klo 9,00 ilmestyi yläpuolelle parisen hävittäjäkonetta, jotka hetken kaarreltuaan poistuivat. Perille pataljoonan sijoituspaikkaan saavuttiin n. klo 11,00, jonka jälkeen seurasi muutaman tunnin lepo. Tämän jälkeen pystytettiin teltat ja pantiin muutenkin leirialue kuntoon.

Pataljoonan komentajan puhuttelu klo 19,00. Paikalla olivat yksiköiden päälliköt, sekä lisäksi esikuntaupseerit. Seuraavia asioita käsiteltiin:
1. Taisteluvalmiuden tehostaminen.
2. Salaaminen.
3. Koulutus.
4. Päiväpalvelusohjelma.
5. Ilmavalvonta.
6. Suhtautuminen sivullisiin.
7. Lääkintä- ja eläinlääkintähuolto.
8. Kenttäkäymälöiden rakentaminen.
9. Vartiopalveluksen järjestely.
10. Hevosten hoito.
11. Materiaalin tarkastus.

JR 36, 5.Komppania:
6,20 Saavuttiin Särkisalmelle, jossa suoritettiin purkaus.
9,00 Lähdettiin marssille meille osoitettuun majoituspaikkaan jonne matka oli noin 20 km.
17,10 Saavuttiin leiripaikkaan Simpeleen pitäjään, jossa pystytettiin teltat ja majoituttiin sekä suoritettiin muut tähän kuuluvat työt.

JR 36, 6.Komppania:
6,00 Saavutaan Särkisalmelle, jossa suoritettiin purkaus ja matkaa jatketaan marssien majoitusalueelle, jonne on matkaa noin 20 km.
17,00 Komppania saapui majoitusalueelle.
20,00 Laitettiin teltat kuntoon ja lepoa.

JR 36, 7.Komppania:
klo 3,00 Melkonniemen Peruspohjaan, jossa levättiin.

JR 36, 8.Komppania:
6,08 Saavuttiin Särkisalmen asemalle.
7,40 Alkoi purkaus. Purkaus kesti 50 min. 3 lentokonetta havaittiin ilmassa, merkkiä ei näkynyt.
8,40 Lähtö Särkisalmesta.
10,10 Ruokailu Tarvaspohjassa.

12,30 Lähtö Tarvaspohjasta miehistöllä.
13,00 Lähtö kuormastolla. Matkan varrella kaksi taukoa.
17,05 Saavuttiin Melkonniemeen “M”:stä 1800 länsi-lounaaseen, missä vänr. Olli jo oli.
19,30 Saapui kuormasto. Teltat pystytettiin.
13,45 Ruokailu Melkonniemessä.

JR 36, 9.Komppania:
Osasto Hakanen saapui Särkisalmen asemalle klo 3 aamulla. Purkauksen suoritti 7:ssä komppaniassa I joukkue. Noin klo 4:n jälkeen oli koko osasto suorittanut purkauksen ja heti senjälkeen lähdettiin liikkeelle kohti majoituspaikkaa. Marssimatka oli noin 24 km. Tie oli vähän vaivalloinen kuormastolle.

Perille saavuttiin hyvässä järjestyksessä n. klo 11 aamupäivällä.
Seurasi jalkojen pesu, ruokailu ja telttojen pystytys. Loppupäivä käsitti vain lepoa. Miehet olivat marssin jälkeen kohtalaisen hyvässä kunnossa, eikä pahempia jalkasairauksiakaan sattunut. Marssin aikana oltiin kerran ilmasuojassa, koska ryssän pommikone risteili yläpuolellamme, vaikka varsin korkealla.

Pitkä sotapolku on alkanut. SA-kuva.

JR 36, 10.Komppania:
Juna pysähtyi Särkisalmen asemalle, jossa heti suoritettiin kuormaston purkaus. Komppaniat marssivat sitten uudelle leiripaikalle pitkin Simpeleenjärven rantaa. Sää oli koko päivän kirkas ja lämmin ja miehet ja varsinkin hevoset olivat uupuneina kun komppania saapui tavoitteeseen Parikkalan Peruspohjan kylään, missä telttoja pystytettiin.

JR 36, 11.Komppania:
8,30 saavuttiin Särkisalmen asemalle. Kun junan purkaminen saatiin toimitettua lähti komppania klo 10 marssimaan kohti 20 km:n päässä olevaa Melkonnientä, jonne jo ennen 9. komppaniaa olivat muut rykmentin eri osat saapuneet. (kompp. numero muuttui 11:ksi). Melkonniemeen saavuttiin klo 20,30. Ruokailun jälkeen alettiin pystyttää telttoja ja olivat ne klo 23:een mennessä käyttövalmiina.

JR 36, 12.Komppania:
1,00 saavuttiin Särkisalmen asemalle, jossa purkaus. I joukkue siirtyi vaunuista asema-alueelle ilmatorjuntaan purkauksen ajaksi.
4,00 oli purkaus suoritettu ja yksiköt järjestäytyivät marssivalmiiksi seuraavasti: 9.K, Esik, 10.K, kk.komppania.

4,15 lähtö kohti uutta majapaikkaa, joksi oli määrätty Melkosenniemen maasto, Peruspohjan kansakoululta noin 1 km länteen johtavan tien pohjoispuoli. (Melkonniemi)
11,00 saavuttiin rasittavan marssin jälkeen perille. Nopean tiedustelun jälkeen määrättiin yksiköiden leirialueet. Teltat pystytettiin ja ruokailun jälkeen seurasi lepoa. Päivä kaunis ja aurinkoinen.

19,00 Komppanian päällikkö pataljoonan komentajan puhuttelussa, jossa seuraavat asiat:
1. Taisteluvalmiuden tehostaminen.
2. Salaaminen.
3. Koulutus- ja palvelusohjelmat.
4. Ilmavalvonta ja torjunta.
5. Suhtautuminen paikkakuntalaisiin.
6. Lääkintä- ja eläinlääkintähuolto.
7. Käymälät.
8. Vartiointi.
9. Hevosten hoito.
10. Varusteiden ja aseiden tarkastus.

Jalkaväkirykmentti 57

JR 57, Esik:
8,00 Sää: +12 C, aurinkoinen.
16,00 Rykmentin komentaja tarkasti III pataljoonan.
19,20 Div:n E:n kirj. 19/III/54 sai./26.6.
Taisteluetuvartioasemat miehitettävä konetuliaseilla ja vartioilla.
19,35 Rykm. komentaja antoi edellisen mukaisen käskyn II patl:n komentajalle.
19,20 Div:n komentoporras toimii 27.6. klo 12,00 alkaen Simpeleen virkailijakerholla.
21,45 15.DE:n kirj. 30/III/54 sal.

Viime päivinä nähty Ilmeen aukeiden yli suuntautuvan viholl. tykistö- ja jalkaväkirivistöjen liikettä pohjoiseen. Ilmeen maastossa nähty savuja, todennäköisesti leirisavuja.
Vahvistettu JR 57 asettaa noin vahv. joukkueen suuruisen saumaosaston Laikonkankaan lentokentän ja tienristeyksen maastoon niin, että se liittyy etuvartioasemaan. Yhteys 18 D:n patl. Ahteeseen Pitkäjärven pohjoispäässä.

22,05 Käsky edellisestä annettu kapt. Hurmerinnalle.
15.DE:n tilanneselostus no 1. Käsittää selvityksen venäläisten kenttävarustustöistä, tykistöasemista, sekä tsto II:n upseerien maastotiedustelusta rajaviivalle yhteistoiminnassa rajavartiojoukkojen kanssa. (mukana liite no 1).

JR 57, I Patl:
Majoitusjärjestelyä ja koulutusta.

JR 57, II Patl:
5. komppania luovutti klo 18,00 Kev.os.16:lle Silamusjärven länsipuolella olevan lohkon. Kirkas päivä, muutamia lentokoneita korkealla, etäistä pommitusta. 5. komppania majoittui Haukilammen maastoon.

JR 57, 1.Komppania:
7,00 Herätys, aamutee.
8-11 Harjoitusta, järjestelytöitä.
11-13 Ruokailu.
13-17 Harjoitusta. Ryhmien ja joukkueiden muodot, aseiden käsittely ja maaston hyväksikäyttö.
17 Ruokailu
22 Hiljaisuus.

JR 57, 2.Komppania:
7,00 Koulutusta komppaniassa.

JR 57, 3.Komppania:
Majoitusalueen kunnostamista. Asekäsittelyä. Muodollista taistelukoulutusta ryhmän ja joukkueen puitteissa. Vastaanotettiin tieto venäläisten lentokoneiden pommitusretkistä Suomen kaupunkeja ja paikkakuntia vastaan, sekä tieto Suomen hallituksen ja eduskunnan päätöksistä, joka merkitsi sotatilan alkamista Suomen ja Venäjän välillä tästä aamusta alkaen.

JR 57, 4.Komppania:
Majoitus y.m. järjestelyä. Saapui II joukkue, joka oli ollut ilmatorjunnassa toisessa kuljetuksessa.

JR 57, 8.Komppania:
8,00 Valmistautumista lähtöä varten.
17,40 Lähtö, paitsi III joukkueen 1 puolikas jäi taloon muun osan komppaniasta siirtyessä Kivijärven kylään, jossa pystytettiin teltat.

JR 57, 9.Komppania:
9. Lkp.päivä.
5,30 Herätys
6,00 Aamutee
7,30 Oppitunti, joukkueenjohtajat.
8,30-10,45 Ryhmittymismuotojen harjoittelua, joukkueenjohtajat.
11,00-14,00 Ruokailu ja lepo.
14,00-16,45 Ryhmittymismuotojen harjoittelua, joukkueenjohtajat.

16,45-17,00 Käskynjako, kompp. vääpeli.
17,00-18,00 Ruokailu.
18,00-19,00 Asehuoltoa, joukkueenjohtajat
21,00 Iltahartaus, valvova upseeri.
21,30 Hiljaisuus.
Komppanian yleisvalvoja: Luutn. Nurmi.
Päivystävä aliupseeri: Alik. Sorva, Oiva.

JR 57, 12.Komppania:
Aamuteen jälkeen oppitunti K.K.Komppanian kokoonpanosta, jonka piti vänrikki Järvenpää. Loppupäivä oli maastossa harjoitusta. Aamupäivällä kulki alueen yli joitakin yksinäisiä lentokoneita, joita ei varmaan voitu todeta, oliko ne omia vai vihollisen.

JR 57, 13.Komppania:
6,00 Säätila aurinkon paistetta ja lämmintä. Päivä kulunut suunnilleen samoin kuin edellinenkin. Erill.krh.joukk. kävi vierailemassa komppanian miesten luona. Eräs paikkakunnan isännistä kävi valittamassa, että komppanian hevoset olivat syöneet ja tallanneet hänen viljelyksiään. Hevoset siirrettiin heti eräälle niittylaitumelle.

JR 57, 14.Komppania:
Komppania on ollut maastoharjoituksissa. Vihollisen lentokoneita on liikkunut.
22,00 III joukkue siirtyi II pataljoonan alueelle, Änkilän pysäkin maastoon.

JR 57, Krh.joukkue:
Aamupäivä lepoa.
(Päiväohjelma:
13,00-15.50 Kannanmittaus (Tj.miehet), puhelin ja linjat (v-miehet), suuntakehä ja kulmat (heitinmiehet), Tj.-kenttä (Ryhm.joht. ja Tulenjoht.)
16,00-17,30 Tien korjausta.
luutn. Ahtola, päivystäjä).
Sauna lämmitettiin. Koneita jonkun verran ilmassa, vaikea todeta kenen. Ensi kerran kenttäpostia.

Erillisosastot

Kev.Os.16, 1. komppania:

2,45 Saavuttiin Putikon asemalle, jossa suoritettiin purkaus.
4,50 Mistä marssi alkoi jatkua etulinjoille pyörillä. Matka 53 km, (tie huonoa).
11,00 Tavoite saavutettu ja leiriytyminen Rautjärven pitäjän Torsansalon kylään Torsanjärven pohjoisrannalle. Teltat pystytettiin lehtimetsään, missä on ilmasuoja 100 %:n. Lepoa matkan päälle.

Kev.Os.16, KK.komppania:

II ja III KKK. alistettiin 2./Kev.Os.16:lle Torsanjärven itäpäähän puolustustehtävään luutn. O. Saran johdolla. I joukkue varmistustehtävässä Torsanjärven pohjoisrannalla Salmelan sillan suunnassa.

3./KTR 12
Torstai, 26.6.
Lepoa ja järjestelytöitä. Luutn. Tammisen patterille ennen lähtöä hankkimaa radiokonetta on joka päivä ahkerasti käytetty, ja on patteri sillä voinut seurata maailman tapahtumia ja kuunnella päivän uutisia.

8./KTR 12
26.6. torstai.
Asemien jatkuvaa varustamista sekä erikoiskoulutusta.

9./KTR 12
26.6.
Aamulla et. mitt. tarkistus ja mittauskoulutusta. Käyn Kana3:ssa Torsanjärven rannalla. Voi kesä ja Karjalan ihanuutta! Heitän jonkun kerran onkea veteen tuloksetta. Parin tunnin perästä palaan patteriin, jossa olen toistaiseksi ryhmäni kanssa reservissä Täällä kuulen, että Suomi on julistanut olevansa sodassa Neuvostoliittoa vastaan. Oikein! Olemme odottavalla kannalla. Mitä on edessä, sen jokainen tietää, mutta milloin hetki koittaa?

Kirjoittanut Aulis Kallio

Synt. 1939, kansakoulu, ammattikoulu ja tekninen koulu. Elämänura rakentajana 1960 - 2010. Eläkkeelle 2010, harrastuksina historian tutkiminen, rakentaminen ja kirjoittaminen viimeiset kymmenen vuotta. Tuotoksina mm. syntymäkyläni syntyhistoriaa käsittelevän kirjan julkaisu, omien, sekä esivanhempieni muistelmien kirjoitus ja julkaisu omakustanteena, sukututkimus.